خبرگزاری کار ایران

سفیر پیشین ایران در عربستان در گفت‌وگو با ایلنا:

بیشترین اختلاف در پرونده یمن مربوط به آتش‌بس و خلع سلاح است/ استان‌های مرزی عربستان در شرایط بحران قرار دارند

فشارهای آمریکا و همچنین تضعیف عربستان در حوزه میدانی و نظامی احتمال گشایش در مذاکرات صلح آینده را افزایش خواهد داد.

«احمد دستمالچیان» سفیر پیشین ایران در عربستان با اشاره به از سرگیری مذاکرات یمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: در مورد پرونده یمن و خصوصاً مذاکراتی که هفته‌های آتی در کویت برگزار خواهد شد، ذکر چندین نکته حائز اهمیت است. چراکه این نکات از ابتدای مذاکرات یمن تاکنون موجب شده تا خروجی مناسبی از آن گرفته نشود.

وی ادامه داد: موضوع اول که باید از آن به عنوان اختلاف اصلی عربستان و یمن نام برد، اصول اصلی و ستون فقرات مذاکرات است. به صورتی که عربستان در ابتدا، خلع سلاح در یمن را خواستار است و پس از آن تشکیل دولت ملی در این کشور را مد نظر دارد. در مقابل، طرف یمنی می‌گوید که باید دولت و کمیته‌های خلع سلاح تشکیل شود و فرایند خلع سلاح باید تحت ریاست دولت انجام پذیرد. لذا این اولین محوری است که میان یمنی‌ها و عربستان اختلاف نظر ایجاد شده است.

مساله دوم که بسیار مهم به شمار می‌رود، این است که عربستان تصمیم خود برای توقف جنگ در یمن را گرفته است. اما ریاض در صدد است تا با شرکت و طولانی کردن مذاکرات امتیازهای کافی را کسب کند. از سمت دیگر فشار آمریکایی‌ها به عربستان برای پایان دادن به جنگ یمن یکی دیگر از موضوع‌هایی است که برای اثبات پایان جنگ به حساب می‌آید.

این تحلیلگر مسائل منطقه با تاکید بر این‌که سعودی‌ها خواستار آتش‌بس یک طرفه از سوی انصارالله هستند، گفت: سعودی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که پس از به وجود آمدن خرابی‌های گسترده در یمن و موضع‌گیری‌هایی که از سمت جامعه بین‌الملل علیه آنها انجام شده است، می‌بایست سناریوی جنگ هوایی و زمینی را به اتمام برساند. لذا بحث سوم در خصوص آتش‌بس است. چراکه عربستان معتقد است باید انصارالله در ابتدا آتش بس را رعایت کند و سلاح‌ها را زمین بگذارد تا بتوان بر سر میز مذاکره آمد.

وی در پایان یادآور شد: باید به این مذاکرات تا حدودی خوش‌بین بود. چراکه عربستان در محور میدانی و نظامی تضعیف شده است. تعدادی از استان‌های مرزی عربستان سقوط کرده و از این نظر قوای مسلح آنها درگیر جنگی شده که بیش از حد فرسایشی محسوب می‌شود. از این جهت است که گشایش در نشست آینده کویت بسیار محتمل است.      

کد خبر : ۳۹۱۳۴۰