خبرگزاری کار ایران

امیر احمدیان در گفت‌وگو با ایلنا:

تعلیق موقت فعالیت اینجرلیک به دلیل بلاتکلیفی ناشی از کودتا بود

دولت ترکیه برای تامین امنیت نیروهایی که در اینجرلیک مستقر هستند، اقدام‌های تامینی را عملیاتی کرد و فعالیت این پایگاه هوایی را به صورت موقت به حالت تعلیق درآورد.

«بهرام امیراحمدیان» کارشناس مسائل ترکیه و قفقاز در مورد به تعلیق در آمدن موقت فعالیت پایگاه‌ هوایی اینجرلیک ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: زمانی که حادثه‌ای مانند کودتای نافرجام در یک کشور رخ می‌دهد، دولت حاکم تا زمانی که اوضاع به حالت عادی برگردد، اقدام‌ها و تدابیر خاصی را ترسیم و اجرایی می‌کند تا بتواند آرامش را به کشور بازگرداند. از این رو مراکز حیاتی، حساس و مهم در راس این تدابیر قرار می‌گیرند که پایگاه هوایی اینجرلیک یکی از این مناطق به حساب می‌آمد.

وی افزود: پایگاه هوایی اینجرلیک به دلیل موقعیت استراتژیک و همینطور ادامه مقابله با داعش در سوریه از سوی ناتو و آمریکا که رهبری ائتلاف ضد داعش را بر عهده دارد، موجب شد تا دولت ترکیه در حالتی که اخباری مبنی بر به هم ریختگی در داخل ترکیه منتشر می‌شد، تدابیر محدودسازی و تعلیق فعالیت این پایگاه را اتخاذ کند. چراکه ممکن بود مخالفان دولت با انجام اقدام‌های خرابکارانه مانند اشغال پایگاه یا قطع برق پایگاه اینجرلیک نسبت به تصرف و یا وارد آوردن ضربات خرابکارانه اقدام کنند.

اهمیت اینجرلیک برای آمریکا به دلیل انجام عملیات علیه داعش در سوریه بسیار زیاد است. به گونه‌ای که علاوه بر نزدیک بودن این پایگاه به سوریه، غربی‌ها برای سوخت‌گیری می‌بایست به این پایگاه مراجعه کنند و از این جهت ورود و خروج به سوریه و انجام عملیات علیه داعش از این پایگاها جنبه عملیاتی به خود می‌گیرد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این‌که ترکیه عضوی از ناتو به شمار می‌رود، بیان کرد: ترکیه عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی محسوب می‌شود و در این راستا آمریکا هم به عنوان سردمدار این پیمان محسوب می‌شود. لذا دولت حاکم بر آنکارا برای تامین امنیت نیروهایی که در اینجرلیک مستقر هستند، اقدام‌های تامینی را صورت داد و فعالیت این پایگاه هوایی را برای مدتی به حالت تعلیق درآورد.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار بود در زمان تعلیق فعالیت این پایگاه هوایی عملیات جنگنده‌های آمریکا از چه ناحیه‌ای صورت بگیرد، گفت: نیروی هوایی آمریکا تصمیم داشت عملیات‌های خود علیه داعش را از محیط اینجرلیک به روی ناو هواپیما‌بر منتقل کند. یعنی تمامی پروازهای نیروی هوایی آمریکا علیه داعش از روی ناوهای هواپیمابر مستقر در خلیج فارس صورت می‌گرفت. فراموش نکنیم که ترکیه در ائتلاف ضد داعش حضور ندارد. البته اردوغان گفته بود که اگر از ما درخواست شود، در ائتلاف مذکور شرکت خواهیم کرد و حتی به روس‌ها پیشنهاد حضور در اینجرلیک برای مقابله با داعش را دادند که روس‌ها پاسخ منفی دادند و نخواستند وامدار ترکیه شوند.         

کد خبر : ۳۹۱۴۳۳