خبرگزاری کار ایران

ملازهی در گفت‌وگو با ایلنا:

جلوگیری از پیوستن به داعش یکی از توجیه‌های اقدامات هندوستان در کشمیر است

هندی‌ها در خصوص مسئله سرزمین کشمیر قائل به این هستند که ماده ۱۳ قانون اساسی هندوستان را اجرایی نمایند.

«پیرمحمد ملازهی» کرشناس مسائل شبه‌قاره در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تشریح وقایع اتفاق افتاده در کشمیر اظهار کرد: قبل از آنکه درگیری‌های اخیر کشمیر را مورد بررسی قرار دهیم باید این نکته را ذکر کنیم که در کشمیر دو جریان فکری اسلامی وجود دارد؛ اول گروه میانه‌رویی است که معتقدند تمامی مسائل و مشکلات کشمیر باید از طریق سیاسی و به وسیله گفت‌وگو با دولت هند حل‌وفصل شود تا نهایتاً بتوانند مسئله کشمیر را به سرانجام برساند. دوم اینکه یک جریان رادیکال در آنجا وجود دارد که گفته می‌شود بحث به دست گرفتن سلاح و اقدام مسلحانه خط مشی آنها تلقی می‌شود.

او ادامه داد: آن چیزی که مقام‌های هندی از آن حرف به میان آورده‌اند این است که گفته‌ شده بخش رادیکال کشمیر ارتباطات گسترده‌ای با سرویس اطلاعاتی پاکستان (ISI) برقرار کرده‌اند و حتی پس از نقل مکان عناصر داعش از غرب آسیا به آسیای مرکزی و شبه‌قاره موضوع پیوستن آنها به این گروهک تروریستی مطرح شده است؛ به‌گونه‌ای که سردسته یکی از این گروه‌ها که چندی پیش در سوریه به هلاکت رسید از اقوام ابوبکر البغدادی رهبر گروهک تروریستی داعش بوده است.

در موضوع کشته شدن برهان وانی رهبر حزب مجاهدین کشمیر مسائل پنهان وجود دارد که یکی از آن‌ها تفکر گروه تحت رهبری اوست.

مقام‌های هندوستان به دلیل‌های نامعلوم اذعان می‌کنند که ارتباط‌های میان اعضای گروهک وی با پاکستان وجود داشته و حتی اشاره‌ای به شورای جهادی می‌کند.

این شورا را قریب به ۳۰ گروه کوچک و بزرگ تشکیل می‌دهند که حزب مجاهدین به رهبری برهان وانی یکی از این گروه‌ها است.

ملازهی افزود: زمانی که نیروهای هندوستان برای دستگیری وی وارد خانه و محل اقامت وی شده بودند درگیری مسلحانه‌ای بین آنها اتفاق افتاد که گفته شده سه نفر از حزب مجاهدین کشته شدند. دامنه این ناآرامی‌ها به زمان تشییع جنازه وی کشیده شد و در آنجا بود که بحران به وجود آمد. اگر به گذشته و فضای سیاسی هندوستان نگاهی بیندازیم می‌بینیم که تظاهرات و خیزش‌های این چنینی در هندوستان با مقابله سخت نیروهای امنیتی و نظامی هندوستان صورت نمی‌گرفت و تنها پس از مدتی به صورت مسالمت‌آمیز موضوع حل‌وفصل می‌شد اما در این مورد و در جریان تشییع جنازه «وانی» داستان به گونه دیگری بود. چراکه حتی مقام‌های هندی برای اینکه بتوانند کشته شدن رهبر حزب مجاهدین کشمیر را توجیه کند جریان منتسب به وی را در ارتباط با پاکستان و حتی به صورت ناملموس درصدد ارتباط‌گیری با داعش معرفی کردند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به موضع‌گیری مقام‌های پاکستان در این خصوص بیان کرد: در مقابل مقام‌های پاکستان صراحتاً نسبت به اقدام هندوستان موضع گرفتند و هرگونه ارتباط برهان وانی با پاکستان را تکذیب کردند و می‌گویند که این طیف هم جزئی از مردم کشمیر به حساب می‌آیند. مشکل اصلی این است که کشمیر به دو قسمت کشمیر پاکستان و کشمیر هندوستان تقسیم شده است؛ همین موضوع موجب شده دامنه اتهام‌زنی و به وقوع پیوستن چنین مسائلی به اینجا کشیده شده و تا به این حد رشد پیدا کند.

او در پاسخ به این سوال که آیا امکان ادامه این موضوع و تبدیل آن به بحران و همچنین درگیری مسلحانه وجود دارد یا خیر گفت: ارتش هندوستان یک ارتش قدرتمندی است و علاوه بر آن دیدگاه‌ها در جامعه هند متفاوت است. باید مدنظر داشته باشیم که هندی‌ها در خصوص مسئله سرزمین کشمیر قائل به این هستند که ماده ۱۳ قانون اساسی هندوستان را اجرایی کنند اما مسئله این است که سه پارامتر اصلی در خصوص بحث کشمیر وجود دارد. اول اینکه این منطقه جغرافیایی کلاً به پاکستان الحاق شود و بخشی از این کشور تلقی شود. دوم اینکه یک کشور اسلامی مستقل به نام کشمیر به وجود آید و محور سوم پیوستن کشمیر به صورت کامل به هندوستان است.

ملازهی در پایان یادآور شد: مسئله‌ای که در حالت فعلی و پس از بازخورد خبر وانی در این بین مطرح شده این است که از سوی دولت هندوستان ادعاهایی مبنی برخیزش جناح رادیکال مطرح شد و آن‌ها بیان می‌کنند این احتمال وجود دارد که حضور ترویست‌های داعش و همچنین القاعده در آسیای مرکزی و به خصوص افغانستان و پاکستان موجب شود عده‌ای بخواهند به عضویت این گروه‌ها در آمده یا حداقل تروریست‌ها در محیط هندوستان اقدام به یارگیری کنند. لذا آن‌ها معتقدند که احتمال دارد داعش و القاعده در امتداد هم اقدام به فعالیت کرده یا اینکه ترکیبی از آن دو به علاوه نیروهای پاکستانی به وجود آید.

کد خبر : ۳۹۱۹۶۲