خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

کنوانسیون‌های ملی، روندی سنتی در ساختار انتخابات آمریکا است/ معاون ترامپ چهره وی را تطهیر می‌کند

در آمریکا و به طور کلی در بسیاری از کشورهای جهان یک نوع بی‌اعتنایی و بی‌تفاوتی نسبت به انتخابات و ساختارهای مشارکت سیاسی به وجود آمده که سخنان ترامپ این موضوع را پررنگ‌تر کرده است.

«علی بیگدلی» تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به برگزاری کنوانسیون ملی حزب جمهوری‌خواه در شهر کلیولند واقع در ایالت اوهایو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد:  کنوانسیون ملی حزب جمهوری‌خواه آمریکا که از روز دوشنبه به مدت چهار روز به جهت رسیدن به نتیجه قطعی برای معرفی دونالد ترامپ به عنوان نامزد نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی این حزب برگزار می‌شود، یک مجمع سنتی به شمار می‌رود. نمی‌توانیم بگوییم که این کنوانسیون نتیجه و تاثیر فوق‌العاده روی روند انتخابات آمریکا یا تصمیم‌گیری نهایی در خصوص نامزد جمهوری‌خواهان دارد اما به هر حال برگزاری کنوانسیون های ملی از سوی دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات یک روند سنتی و حاضر در ساختار سیاسی ایالات متحده به شمار می‌رود.

وی افزود: این کنوانسیون که به اجتماع بزرگ جمهوری‌خواهان معروف است، یک امر تشریفاتی خواهد بود و تنها دیدگاه و مواضع اعضای این حزب را در خصوص نامزد مورد نظر نهایی می‌کند. خروجی این کنوانسیون به صورتی خواهد بود که با تایید نامزد نهایی مجوز فعالیت آن به عنوان نماینده حزب رسماً صادر می‌شود.

این روند تنها می‌تواند تعداد زیادی از منتخب‌ها و اعضای جمهوری‌خواه را دور یکدیگر جمع کند. در جبهه مقابل یعنی در اردوگاه دموکرات‌ها برآورد بر این است که کلینتون می‌تواند چیزی حدود چهار هزار نفر را به میدان بیاورد که باید منتظر باشیم تا کنوانسیون ملی دموکرات‌ها هفته آینده برگزار شود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این‌که مواضع ترامپ و نگرش وی در خصوص برگشت آمریکا به دوران طلایی خود قابلیت اجرایی شدن را ندارد، گفت: یکی دیگر از موضوع‌هایی که در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان مدنظر قرار می‌گیرد، معرفی معاون ترامپ است. باید دانست که ترامپ معتقد است پرستیژ آمریکا در جامعه بین‌الملل در طول هشت سال فعالیت دولت اوباما بسیار کاهش پیدا کرده و حتی از دست رفته و ‌اکنون باید این پرستیژ احیاء شود. از جمله موضوع‌های دیگری که ترامپ به آن اشاره می‌کند، نا امن شدن محیط داخلی آمریکا است و در صدد هستند تا بتوانند جایگاه خودشان را مجدداً ترمیم کنند. اما باید در نظر داشته‌ باشیم که ایالت متحده آمریکا در حالت فعلی به هیچ وجه نمی‌تواند به دهه‌های 1960 تا 1980 باز گردد چرا که وضعیت جامعه جهانی و همچنین جایگاه ایالات متحده همانند قبل نیست.

باید به این نکته توجه داشت که در آمریکا و به طور کلی در بسیاری از کشورهای جهان یک نوع بی‌اعتنایی و بی‌تفاوتی نسبت به انتخابات و ساختارهای مشارکت سیاسی به وجود آمده است. لذا با توجه به مواضعی که ترامپ در برخورد با مسائلی مانند مسلمانان، لاتین‌تبارها و حتی رویکردش با مکزیک داشته است، عده‌ای به طور خودکار به وی رأی نخواهند داد. کما اینکه هم‌اکنون به موازات برگزاری کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان شاهد آن هستیم که عده زیادی از معترضان در شهر کلیولند دست به تجمعات اعتراضی علیه کنوانسیون جمهوری‌خواهان و شخص ترامپ زده‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در خصوص انتخاب «مایک پنس» به عنوان معاون دونالد ترامپ باید بگوییم که وی به شدت مذهبی بوده و وابسته به جناح محافظه‌کار حزب جمهوری‌خواه محسوب می‌شود که ریشه در جنبش تی.پارتی دارد. به نظر می‌رسد ترامپ برای جبران خلاء به وجود آمده با یک سری از افراد حزب متبوعش نیاز به این دارد که شخصی مانند مایک پنس به عنوان مکمل و معاون وی به اعضای کنوانسیون معرفی شود تا بتواند جناح مذهبی آمریکا که ارتباط عاطفی با جمهوری‌خواهان دارند را به سمت ترامپ متمایل کنند.

کد خبر : ۳۹۲۲۹۵