خبرگزاری کار ایران

بررسی کنوانسیون جمهوری‌خواهان در گفت‌وگوی ایلنا با استاد دانشگاه آلاباما:

بیشترین اعتراض‌ها مربوط به نحوه برگزاری و سانسور مخالفان است/ تصویری منفی از نامزدها در ذهن مردم آمریکا شکل گرفته است

عدم حضور یک سری از چهره‌های شاخص محافظه‌کاران در این کنوانسیون اهمیت چندانی برای شخص ترامپ ندارد و تنها وی در این بین مطرح است.

«نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تشریح فضای کنوانسیون ملی حزب جمهوری‌خواهان عنوان کرد: فضای کنوانسیون تا به این ساعت یک فضای غیر عادی بوده است. به عنوان مثال نمایندگان ایالت کلرادو به نشان اعتراض از مراسم خارج شدند که البته اعتراض نمادین بود و آنها مجدداً به محل برگزاری برگشتند. اما بیشترین اعتراض‌ها به نحوه برگزاری کنوانسیون و همچنین عدم اجازه دادن به مخالفان برای انجام سخنرانی بوده است.

وی ادامه داد: ممکن است چنین حالتی در زمان سخنرانی احتمالی ترامپ در کنوانسیون مذکور به شکل دیگری صورت بگیرد. یعنی نمایندگان ایالت کلرادو در زمان سخنرانی ترامپ اقدام به خواندن کتاب کنند که این به منزله اهمیت نداشتن سخنان وی تلقی خواهد شد. به هر حال از افراد مهمی که به عنوان پایه‌های حزب جمهوری‌خواه تلقی می‌شوند، تعداد کمی در این کنوانسیون حضور داشتند و کسانی هم که حضور دارند، افراد درجه دوم و سوم حزب تلقی می‌شوند.

با این وجود نباید این موضوع را نادیده بگیریم که هدف کنوانسیون این است که تنها برچسب و عنوان ترامپ باید در این کنوانسیون مطرح شود. حتی عدم حضور یک سری از چهره‌های شاخص محافظه‌کاران در این کنوانسیون اهمیت چندانی برای شخص ترامپ ندارد. همچنین برای طرفداران ترامپ که حدود ۳۵ درصد مردم آمریکا را تشکیل می‌دهند، حضور این چهره‌ها مهم نیست و طرفداری خود را انجام خواهند داد. لذا جمهوری‌خواهان همانند گذشته انتظار داشتند که یک کنوانسیون ساکت و پرمحتوا را شاهد باشند که چنین حالتی اتفاق نیفتاد.

این تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به سخنرانی همسر ترامپ در روز اول این کنوانسیون اظهار کرد: نکته‌ای که موجب مخدوش کردن چهره کمپین ترامپ شد و حتی بی‌وزن بودن کنوانسیون مذکور را به تصویر کشید، سخنرانی ملانیا ترامپ (همسر دونالد ترامپ) در روز دوشنبه بود. به گونه‌ای که تمامی متن سخنرانی وی از متن سخنرانی همسر باراک اوباما که هشت سال پیش آن را در کنوانسیون حزب دموکرات قرائت کرد، کپی شده بود. این موضوع نشان می‌دهد که شخص ترامپ و حتی اطرافیان وی چه افکار و عملکردی دارند.

وی افزود: برگزاری تجمعات اعتراضی که در خلال برگزاری کنوانسیون مذکور انجام گرفته بود، یک امر طبیعی به حساب می‌آید. در ادوار مختلف برگزاری چنین تجمعاتی دیده می‌شد. تنها مساله‌ای که در خلال این تجمعات مورد نظر بود، ترس ناشی از به وجود آمدن زد و خوردها و درگیری‌های شدید به دلیل اوضاع داخلی آمریکا بود. به صورتی که پلیس و حتی مسئولان کمپین ترامپ نگران بودند که به دلیل سخنان تند ترامپ علیه لاتین‌تبارها و مهاجران و با توجه به مسائلی که در سال‌ها و حتی روزهای اخیر در کشته شدن پلیس و سیاهپوستان آمریکایی رخ داده است، موجب نشود تا مجدداً این وضعیت و نا امنی به وجود آید.

انتصار با تاکید بر این که مایک پنس (معاون ترامپ) نمی‌تواند شکاف میان جمهوری‌خواهان و ترامپ را ترمیم کند، گفت: به نظرم پنس که خاستگاهش ایالت ایندیانا است، نمی‌تواند کمک حال ترامپ باشد. مایک پنس یک انسان کاملاً مذهبی و خشن تلقی می‌شود و در برخی از محافل برچسب افراط‌گرایی به وی زده شده است. باید مد نظر داشته باشیم که طرفداران ترامپ به شخص ترامپ رای می‌دهند و اساساً با معاون ارتباط چندانی ندارند. ممکن است در حاشیه، عده‌ای که در رای دادن و شرکت در انتخابات بلاتکلیف بوده‌اند به دلیل حضور پنس به ترامپ رای دهند اما تعداد آنها به قدری نیست که بتواند در نتیجه انتخابات تغییر چندانی ایجاد کند.

انتخاب مایک پنس که قبلاً در مجلس بوده و در حالت فعلی هم فرماندار ایالت ایندیانا است، نمی‌تواند کمک چندانی به ترامپ کند. چراکه به طور کلی نظرات مردم ایالت ایندیانا در مورد وی چندان مثبت نیست. حتی شواهد امر نشان می‌دهد که ترامپ تا آخرین لحظات مایل به انتخاب پنس به عنوان معاون خود نبوده است. بنابراین برخلاف سالیان گذشته که گفته می‌شد معاون رئیس جمهور می‌تواند به نامزد مربوطه کمک خاصی کند،‌ در حالت کنونی این حالت وجود ندارد و حضور مایک پنس علاوه بر این‌که صدمه‌ای به ترامپ وارد نمی‌کند، نمی‌تواند منفعتی برای وی داشته باشد.

وی در پایان یادآور شد: اعضای حزب جمهوری‌خواه در هر حالتی که قرار داشته باشند، باید ترامپ را به عنوان خروجی نهایی خود بپذیرند. یعنی تمامی این اشخاص اعم از مخالف یا موافق با ترامپ، فرصتی برای محک زدن یا آزمایش گزینه دیگری ندارد و ترامپ را به عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه معرفی خواهند کرد. اما این‌که چه کسی در نهایت بر صندلی کاخ سفید تکیه می‌زند، موضوعی است که به هیچ وجه نمی‌شوند آن را حتی گمانه‌زنی کرد. چراکه فاصله کلینتون و ترامپ بسیار نزدیک به یکدیگر است که تاکنون این موضوع را برآیند نظرسنجی‌ها مشخص می‌کند. نکته عجیبی که در وجود دارد این است که هر دو کاندیدای اصلی (دموکرات و جمهوری‌خواه) چهره بسیار منفی از خود در ذهن مردم آمریکا حک کرده‌اند و این موضوع تاکنون در تاریخ آمریکا سابقه نداشته است.  

کد خبر : ۳۹۲۳۴۴