خبرگزاری کار ایران

باوند در گفت‌وگو با ایلنا:

کلینتون از ضدیّت رقیبش با لاتین‌تبارها استفاده کرد/ موضع‌گیری‌های ترامپ به نفع احزاب راستگرای اروپا است

پرونده ایمیل‌های کلینتون دیگر به عنوان مساله‌ای برای موضع‌گیری علیه وی محسوب نمی‌شود و در کنوانسیون دموکرات‌ها هم به آن اشاره‌ای نخواهد شد.

«داوود هرمیداس‌باوند» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به آخرین تحولات در عرصه رقابت‌های انتخاباتی آمریکا گفت: در آمریکا با وجود نظرات ترامپ که اساس آنها علیه مهاجران و پدیده مهاجرت بنا شده است، بنیان ایالات متحده بر گردش و چرخش مهاجران بوده و حتی از این راه تاکنون توانسته خود را به درجات بالایی برساند و جایگاه قابل قبولی در دنیا کسب کند. باید توجه داشت که مواضع در رابطه با اسلام‌ستیزی و مهاجران و حتی مغایر با ارزش‌های جامعه بین‌الملل به خصوص در مورد مسلمانان، با یکدیگر همسویی ندارند اما ترامپ توانست با مدنظر قرار دادن این محورها جمعیت کثیری از عوام را به سمت خود متمایل کند.

وی افزود: برای عده‌ای از مردم آمریکا به خصوص ساکنان ایالت‌هایی مانند شیکاگو، فیلادلفیا و نیویورک مسائل سیاسی روز و حتی بررسی دیدگا‌ه‌های نامزدهای انتخاباتی یک امر غریب و ناآشنا به حساب می‌آید. به گونه‌ای که اغلب ساکنان این ایالت‌ها مسائل اقتصادی، ورزشی و مسائل روز داخل آمریکا و ایالت‌های خود را پیگیری می‌کنند و در خصوص مسائل سیاسی و حتی مسائل بین‌المللی پیگیری خاصی صورت نمی‌دهند.

در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان رهبران سیاسی این حزب و حتی رهبرانی که از گذشته تاکنون برچسب جمهوری خواهی به آنها خورده است حضور نداشتند. حتی آنها انتظار نداشتند که دونالد ترامپ به عنوان خروجی نهایی حزبشان معرفی و مطرح شود و حتی نمی‌دانستند که تا این حد احتمال دارد با چالش‌های بی‌شمار روبه‌رو شوند.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که برخی اتفاق‌ها با سخنان ترامپ هم‌سو در آمد، عنوان کرد: حضور برخی از نمایندگان سنا و دولتمردان سابق آمریکا در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان نشان از این دارد که آنها درصدد بودند تا تاییدیه نسبی برای ترامپ به ارمغان بیاورند. برخی از رخدادها در داخل و خارج از محیط آمریکا تصادفاً با نظرات ترامپ یکی در آمد. به گونه‌ای که ترامپ بارها در خصوص بحث تبعیض نژادی و کشتار سیاه‌پوستان و تقابل آنها با پلیس آمریکا اظهارنظر کرده بود که دقیقاً شاهد وقوع چنین مسائلی در این بین بوده‌ایم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این مواضع ترامپ در حالت فعلی تا حدود زیادی به نفع راست‌گرایان افراطی در اروپا تمام شد. به نفع کسانی مانند مارین لوپن در فرانسه یا سایر احزاب در اروپا. با توجه به مقدماتی که در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان صورت گرفت، بعید نیست که تمام نارسایی‌ها از سمت ترامپ با عنوان شخصیت سیاسی و با نمایی جهانی پدیدار شود. از این رو جامعه جهانی باید خود را آماده مواجه با این پدیده کند. اما نکته نهایی که می‌بایست به آن اشاره شود، این است که به نظر می‌آید با موضع‌گیری‌هایی که از سمت کلینتون و ترامپ صورت گرفته است، مردم آمریکا نسبت به انتخابات و روند پس از آن که ساختار سیاسی ایالات متحده را نمایان می‌کند، بی‌میل و بی‌اشتیاق شده‌اند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به اتهام‌های وارده به کلینتون در آستانه برگزاری کنوانسیون ملی حزب دموکرات گفت: معمولاً قبل از تصمیم کنوانسیون مبنی بر معرفی نامزد نهایی، مسائلی مانند پرونده ایمیل‌های کلینتون حل و فصل می‌شود. اگر دموکرات‌ها کاندیدای دیگری داشتند، این احتمال وجود داشت که بر سر پرونده کلینتون بحث‌هایی مطرح شود اما در حالت فعلی چنین رویدادی مردود تلقی می‌شود.

وی یادآور شد: تلاش برای اسلام‌هراسی که توسط ترامپ صورت گرفت و همچنین ضدیّت با لاتین تبارها موجب شد تا کلینتون این محورها را در درون حزب تقویت کند و نهایتاً معاونی را برای خود برگزیند که بتواند به واسطه زبان مادری آنها اقدام به ارتباط‌گیری با این طیف کند و به نوعی یک پل به جای دیواری که ترامپ از آن سخن می‌گوید به سمت مکزیک بزند.

باوند در پایان بیان کرد: موضع کلینتون و دموکرات‌ها در خصوص مسائلی مانند بیمه تامین اجتماعی همانند اوباما خواهد بود. همچنین در سیاست خارجی هم تا حدود زیادی تابع مرامنامه و اصول دولت اوباما خواهد بود و از قدرت سخت استفاده نخواهند کرد. لذا کلینتون از خلاء ایجاد شده در میان جمهوری‌خواهان و لاتین‌تبارها به نفع خود استفاده کرد.  

کد خبر : ۳۹۲۷۹۶