خبرگزاری کار ایران

فواد ایزدی در گفت‌وگو با ایلنا:

معاون کلینتون حلقه وصل لاتین‌تبارها و دموکرات‌هاست/ تیم کین تجربه چندانی در سیاست خارجی ندارد

معاون پیشنهادی کاندیدای دموکرات‌ها مدتی را در هندوراس گذرانده و زبان اسپانیایی فرا گرفته است و همین موضوع موجب شده تا این کاندیدای دموکرات، برای ارتباط‌گیری بیشتر با لاتین‌تبارها از وی به عنوان معاون خود بهره گیرد.

«فواد ایزدی» تحلیلگر مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تشریح دلایل انتخاب «تیم کِین» به عنوان معاون «هیلاری کلینتون» کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا عنوان کرد: تیم کِین از لحاظ پست‌هایی که در اختیار داشته است، تجربه خوبی در عرصه داخلی و به خصوص ایالتی دارا است. به گونه‌ای که وی از سال ۲۰۱۳ تاکنون سناتور ایالت ویرجینیا بوده است. همچنین از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ فرماندار همین ایالت بوده و در گذشته هم شهردار سابق ریچموند بوده است.

وی افزود: موضوعی که در این بین و با توجه به وضعیت فعلی آمریکا باید مد نظر قرار گیرد، این است که تیم کِین در حوزه سیاست خارجی تجربه مناسبی ندارد. البته وی مدتی را در هندوراس گذرانده است و زبان اسپانیایی را فرا گرفته است و همین موضوع موجب شده تا کلینتون برای ارتباط‌گیری بیشتر با لاتین‌تبارها از وی به عنوان معاون خود بهره گیرد تا بتواند در میان لاتین‌تبارها جایگاه مناسبی را به دست بیاورد.

هیلاری کلینتون به دلیل این‌که مدتی وزیر خارجه بود، بر محورهای سیاست خارجی اشراف کافی دارد. از سوی دیگر همسر وی، بیل کلینتون هم به دلیل این‌که رئیس‌جمهوری اسبق ایالات متحدهبوده است، می‌تواند راهنمایی‌های زیادی در حوزه سیاست خارجی به کلینتون ارائه دهد. لذا به نظر می‌رسد با انتخاب تیم کِین به عنوان معاون هیلاری کلینتون، سعی در این است تا تصمیم‌گیری در خصوص سیاست خارجی به صورت بسته صورت بگیرد. از این جهت است که عدم داشتن سابقه در حوزه سیاست خارجی توسط تیم کِین تاثیری در انتخاب وی نداشته است.

این استاد دانشگاه با اشاره به چند ایالت آمریکا که در هر دوره تنها به یک طیف خاص رای می‌دهند، تصریح کرد: ۹ ایالت در آمریکا وجود دارند که در هر انتخابات به یک حزب رای می‌‌دهند. به عنوان مثال اگر در چهار سال گذشته به دموکرات‌ها رای داده‌اند، در انتخابات پیش‌رو به جمهوری‌خواهان رای خواهند داد. از این رو باید توجه داشت که ویرجینیا یکی از این ایالت‌ها است و تیم کِین که همچنان سناتور این ایالت است، می‌تواند تا حد زیادی افکار عمومی این ایالت را با خود همراه و همگام کند.

وی در پایان یادآور شد: مجموع نگاه‌ها و دلایل برای انتخاب تیم کِین به این علت بوده است که وی می‌تواند تمامی تفکرات و خطوط سیاسی موجود در داخل دموکرات‌ها را با کلینتون همراه و همگام کند. از سوی دیگر باید دانست که تیم کِین به صورت کامل با سیاست‌های کلینتون هماهنگ و همگام است و احتمال دارد با حضور در مناظره معاونان نامزدهای ریاست‌جمهوری دو حزب نکات مهمی را به «مایک پنس» متذکر شود.        

کد خبر : ۳۹۳۴۷۹