خبرگزاری کار ایران

قنادباشی در گفت‌وگو با ایلنا:

جلوگیری از معاینه زکزاکی ریشه در سناریو‌های وهابیت دارد

اگر به شیخ زکزاکی به دید یک زندانی، مجروح و حتی یک اقلیت مذهبی نگاه شود، باز هم باید مجوز معالجه وی صادر شود.

«جعفر قناد باشی» کارشناس مسائل آفریقا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص اوضاع وخیم جسمی شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه اظهار داشت: مجروحیت شیخ ابراهیم زکزاکی بر اثر حمله نیروهای ارتش نیجریه به مرکز شیعیان این کشور صورت گرفت که در جریان آن صدها نفر از شیعیان کشته شدند و فعالیت آنها در شهر زاریا واقع در استان کانو به کلی تعطیل شد. در جریان دستگیری زکزاکی چشم ایشان مورد اصابت جسم سخت قرار گرفت که در نامه پسر ایشان به مسئولان نیجریه سخن از تخلیه بی‌دلیل چشم ایشان مطرح شده که علت آن اهمال کاری و عدم اجازه برای معاینه زکزاکی توسط پزشک گزارش شده است.

وی افزود: جرایمی که از سوی دولت نیجریه در این مدت به خصوص در مورد زکزاکی صورت گرفته است، کاملاً مغایر با مواضع حقوق بشری است و حتی در مورد طرفداران و خانواده ایشان هم چنین حالتی صدق می‌کند. دولت نیجریه مسبب این معضلات را ارتش این کشور می‌داند و هیچ‌گونه مسئولیتی قبول نمی‌کند.

باید توجه داشت که محمدو بوهاری، رئیس‌جمهوری نیجریه هیچ‌گونه نفوذی بر ارتش این کشور ندارد و اساساً خود را مبری از همه چیز می‌داند. در تمامی دولت‌های دنیا ارتش یکی از فاسدترین ارگان‌ها به جهت داشتن قدرت نظامی به شمار می‌رود. اما در نیجریه به دلیل ارتباط ارتش این کشور با عربستان سعودی، می‌توانیم بگوییم شاهد حضور یکی از فاسدترین ارتش‌های آفریقا در نیجریه در قرن بیست و یکم هستیم.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با تاکید بر این‌که موج شیعه‌کشی و مسلمان‌کشی در آفریقا از سوی عربستان کلید خورده و هدایت می‌شود، گفت: رد پای حضور عربستان و حتی انگلیس در نیجریه و به خصوص در پرونده ابراهیم زکزاکی کاملاً مشهود است. چراکه این کشور علاوه بر دارا بودن منابع نفتی مرغوب، مهره‌ای به نام زکزاکی را در اختیار داشته است که علیه تفکر وهابی و مسلمان‌کشی مانند گروهک تروریستی بوکوحرام اقدام‌های گسترده فرهنگی را صورت داده است.

وی در پایان گفت: از هر منظری که به شخصیت زکزاکی و همچنین اقدام‌های دولت نیجریه نگاه کنیم، به صورت کاملاً مشهود می‌بینیم که حقوق بشر در مورد وی نقض شده است. اگر وی را به عنوان رهبر یک جریان ببینیم، حداقل مستحق این است که دولت نیجریه اجازه معاینه وی توسط پزشک را بدهد. اگر به دید یک زندانی، مجروح و حتی یک اقلیت مذهبی به وی نگاه شود، باز هم باید مجوز معالجه او صادر شود. مضاف بر این‌که به غیر از وی، طیف عظیمی از شیعیان توسط ارتش نیجریه دستگیر و شکنجه شده‌اند که تمامی این موارد به واسطه نفوذ وهابیت در نیجریه و برخی کشورهای آفریقایی صورت گرفته است.

کد خبر : ۳۹۳۹۲۹