خبرگزاری کار ایران

تاجیک در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکایی‌ها در آستانه انتخابات خود پرونده صلح سوریه را رها می‌کنند

غربی‌ها خیلی دیر به این نتیجه رسیدند که باید زودتر از عنصر مذاکره استفاده می‌کردند.

«نصرت‌الله تاجیک» سفیر اسبق ایران در اردن در خصوص از سرگیری قریب‌الوقوع مذاکرات صلح سوریه در ژنو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: در تحلیل محتوای پرونده سوریه و همچنین عملکرد دولت‌ها در این خصوص باید نگاهی از بیرون به داخل سوریه داشته باشیم. چراکه در حالت کنونی و با تغییراتی که در سوریه و در بحث حضور بازیگران شکل گرفته است، عناصر تاثیرگذار هم تغییر طیف و شکل داده‌اند. همینطور در بحث منطقه‌ای هم همین موضوع صدق می‌کند. به نحوی که ایران در یک سمت و عربستان در سوی دیگر قرار دارد.

وی ادامه داد: با توجه به تمامی این موضوع‌ها به نظر می‌آید که شاهد به وجود آمدن «کُما» در پرونده سوریه خواهیم بود. چراکه آمریکایی‌ها در صدد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری کشورشان هستند که این موضوع برای آنها از پرونده سوریه بیشتر ارزش دارد. لذا با توجه به مشغولیت‌هایی که در داخل آمریکا متوجه دولت اوباما شده است، به نظر نمی‌آید که واشنگتن بخواهد نگاه خود را روی پرونده سوریه معطوف کند و در مجموع اراده‌ جدی از سوی آنها نمایان نخواهد شد.

انتخابات آمریکا نه تنها برای داخل و غربی‌ها، بلکه برای کشورهای درگیر با سیاست‌های ایالات متحده (اعم از متحدان و غیر متحدان) در منطقه و فرا منطقه اهمیت زیادی دارد. به گونه‌ای که کشورها منتظر هستند تا ببینند چه کسی وارد کاخ سفید خواهد شد تا نهایتاً سیاست‌های خود را بر وزن حضور و سیاست‌های وی تنظیم کنند. همچنین باید دانست که حضور سازمان ملل در مذاکرات صلح سوریه یک نوع حضور دیپلماتیک و همیشگی خواهد بود. اما این‌که بگوییم با این روند و راهکار به سر منزل مقصود خواهیم رسید، پاسخ کاملاً منفی است.

این تحلیلگر مسائل منطقه در ارزیابی رفتار بازیگران دخیل در پرونده سوریه بیان کرد: ترک‌ها همانند گذشته نمی‌توانند در سوریه فعالیت کنند. چراکه آنها در طول این سال‌ها به خوبی متوجه شده‌اند که آنچه در ذهن خود داشته‌اند، محقق نخواهد شد و نسبت به همسایگان خود تماماً منفی‌نگری کرده‌اند. در امتداد آنها سعودی‌ها هم همین احساس را دارند. لذا در اینجا است که می‌گوییم پرونده سوریه به کُما فرو خواهد رفت. در عرصه میدانی زمین دست به دست خواهد شد. همانطور که از ماه‌های گذشته این اتفاق رخ داده است. اما به این معنی نیست که تحول خاصی در حال رخ دادن است.

وی در پایان تاکید کرد: روس‌ها هم در خصوص پرونده سوریه محافظه‌کاری‌هایی را در مواجهه با آمریکا اتخاذ کرده‌اند. یکی از این موارد، انتظار برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود. روس‌ها امکانات میدانی خود را به سوریه انتقال دادند و از سوی دیگر توان مذاکره با آمریکا را ایجاد کردند. اما حقیقت این است که غربی‌ها خیلی دیر به این نتیجه رسیدند که باید زودتر از عنصر مذاکره استفاده می‌کردند. حتی اگر موضوع برکنار شدن اسد چند سال پیش منتفی قلمداد می‌شد، زودتر به نتیجه می‌رسیدند. علاوه بر آن اروپا هم با توجه به مسائل و مشکلات خاص خود از جمله خروج بریتانیا از اتحادیه دیگر همانند گذشته انسجام درونی ندارد.     

کد خبر : ۳۹۴۲۵۷