خبرگزاری کار ایران

مقام‌های آنکارا:

تعامل روسیه و ترکیه باید به سطح روابط پیش از بحران برسد

مقام ترک اعلام کردند که مراودات آنکارا و مسکو باید به سطح روابط پیش از بحران برسد.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، وزیر اقتصاد ترکیه اعلام کرد که مسکو و آنکارا باید روابط پیش از بحران خود را احیا کنند.

«نهاد زیبکچی» ، وزیر اقتصاد ترکیه امروز – سه شنبه – گفت که روسیه و ترکیه باید قبل از دیدار دوجانبه «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و« ولادیمیر پوتین» همتای روس وی در تاریخ نهم آگوست روابط خود را به سطح پیش از بحران‌های دوجانبه برساند.  

وی که در یک کنفرانس مشترک با «الکسی یولیکایو» همتای روس خود سخن می‌گفت،‌ اعلام کرد :« بر اساس آخرین اطلاعات در روز نهم آگوست این دو رئیس‌جمهوری با یکدیگر دیدار خواهند کرد و در خلال این دیدار ما باید اولویت‌های خود را مشخص کنیم. در نتیجه زمانی که این جلسه برقرار می‌شود ما در سطح روابط قبل از ۲۴ نوامبر خواهیم بود.»

امروز زیبکچی و «نورالدین جانکیلی» معاون نخست‌وزیر این کشور برای افزایش سطح همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلفی چون انرژی، غذا،‌ کشاورزی،‌ توریسم، حمل و نقل و تجارت وارد مسکو شدند.

پیش از این دیدار، «مولود چاووش اغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز اعلام کرد که دو طرف علاوه بر بحث در رابطه با دستور جلسه این دیدار‌ها میان اردوغان و پوتین، روی احیای مکانیسم‌های مشترک نظامی و اطلاعاتی-امنیتی برای افزایش سطح همکاری‌ها در سوریه تمرکز خواهند کرد.

به گزارش این روسانه روسی، روابط ترکیه و روسیه در اواخر ماه ژوئن،‌ پس از هفت ماه تنش و در پی نوشتن نامه‌ای از سوی اردوغان و عذرخواهی این مقام بلند پایه ترک بابت مورد هدف قرار دادن جنگنده سوخو ۲۴ روسیه در مرزهای ترکیه ترمیم یافت.

با این عذر خواهی، آنکارا موفق به احیای روابط بلند مدت میان دو طرف شد. اردوغان همچنین در نامه‌ای عنوان کرد که دعوای حقوقی‌ علیه شهروند ترک که باعث سقوط این هواپیما شده‌اند، گشوده شده است. پوتین هم در مقابل، ممنوعیت پرواز‌های ترکیه به روسیه را لغو کرده و دولت را به مذاکرات برای احیای تجارت با آنکارا فراخواند.   

 

کد خبر : ۳۹۴۷۲۳