خبرگزاری کار ایران

سیستم موشکی آمریکا تهدیدی برای چین نیست

آمریکا به چین می‌گوید که سیستم دفاع ضد موشکی‌اش تهدیدی برای این کشور به حساب نمی‌آید.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز،‌ یک مقام ارشد آمریکایی امروز – سه شنبه – در پایان یک دیدار در چین به همراه «سوزان رایس»،‌ مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که تصمیم کره‌جنوبی به استفاده از سیستم‌های دفاع ضد موشکی آمریکایی هیچ تهدیدی برای امنیت چین محسوب نمی‌شود.

اعلامیه‌ای از سوی کره جنوبی و آمریکا در این ماه مبنی بر استفاده این کشور از "سیستم‌های دفاع ضد موشکی تاد" تا‌کنون مخالفت‌هایی از سوی چین به همراه داشته است. چین مدعی است که چنین استفاده‌ای امنیت منطقه‌ای را به خطر می‌اندازد.

این تصمیم آخرین حرکت برای تحت فشار قرار دادن هر چه بیشتر کره شمالی از سوی چین است که ادعا می‌کند که این سیستم ظرفیت‌های نظامی‌اش را ردیابی و کنترل می‌کند. روسیه نیز انتقاد‌های مشابهی را ابراز کرده است.

این مقام آمریکایی به خبرنگاران در یک کنفرانس خبری گفت: «‌این یک اقدام کاملاً دفاعی بوده و به هیچ عنوان برای هیچ دولت دیگری غیر از کره‌شمالی طراحی و ساخته نشده است. چنین سیستمی قادر به تهدید نظامی چین نیست. »

کره جنوبی و آمریکا گفته‌اند که تاد تنها برای دفاع از موشک‌های بالستیک کره شمالی کاربرد دارد.

کره‌شمالی با آزمایش و پرتاب چندین موشک در ماه‌های اخیر اعلام کرده که به دنبال گسترش توانایی‌های دفاعی خود علیه کره‌جنوبی است.

به گفته مقام‌های نظامی کره جنوبی، این موشک‌ها با پرواز ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتری قادرند به هر نقطه از خاک کره‌جنوبی برسند.

کره‌شمالی پس از چهارمین آزمایش موشکی خود در ماه ژانویه شامل آخرین دور از تحریم‌های سازمان ملل شد.

رایس در این زمینه تاکید کرد که رعایت این تحریم‌ها از سوی همه کشور‌ها بسیار قابل اهمیت بوده و خوشحال است که چین خود را متعهد به آن‌ها می‌داند.

 

کد خبر : ۳۹۴۷۵۲