خبرگزاری کار ایران

زارعی در گفت‌وگو با ایلنا:

تغییر نام و پرچم «جبهه النصره» فراری تاکتیکی با استفاده از یک بستر به اصطلاح حقوقی است

با توجه به این‌که جبهه النصره از ابتدای فعالیت خود تاکنون زیر چتر سعودی‌ها و آمریکایی‌ها قرار داشت و رهبر القاعده هم از این امر ناراضی بود، علیه النصره موضع‌گیری کرده و رسماً اعلام کرد که القاعده با رهبر النصره ارتباطی ندارد.

«سعدالله زارعی» کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره تغییر نام گروهک تروریستی جبهه النصره در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: در تحلیل دلایل تغییر نام جبهه النصره به «جبهه فتح ‌الشام» می‌بایست به این نکته توجه کنیم که پس از شکست این گروه تروریستی در سلسله عملیات‌های حلب و به خصوص در آخرین فاز آن که در شرق این منطقه اتفاق افتاد، مسائل بسیار مهمی در حوزه میدانی و سیاسی به وجود آمد. از یک طرف غربی‌ها با توجه به برایند و خروجی عملیات‌های اخیر رسماً اعلام کردند که نیروهای النصره که تحت حمایت آنها بودند به تنهایی توان مقاومت در مقابل ارتش سوریه را ندارند و از این موضوع بسیار ناراحت هستند.

وی افزود: مسئله دوم این است که پس از شکست‌های اخیر جبهه النصره، «ایمن الظواهری» رهبر القاعده برای این که مسئولیت شکست النصره متوجه وی نشود و با توجه به این‌که النصره از ابتدای فعالیت خود تاکنون زیر چتر سعودی‌ها و آمریکایی‌ها قرار داشت و الظواهری هم از این امر ناراضی بود، علیه النصره اقدام به اتخاذ موضع کرد و رسماً اعلام کرد که القاعده با «ابو محمد الجولانی» رهبر النصره ارتباطی ندارد. ابتکار عمل از سوی بشار اسد هم حائز اهمیت بود. چرا که وی رسماً اعلام کرد اگر تروریست‌ها تا روزهای آینده سلاح خود را زمین بگذارند، مشمول عفو عمومی خواهند شد و در حقیقت این موضع وی موجب شد تا یک فروپاشی تاکتیکی در داخل النصره به وجود بیاید.

پس از آن شاهد بودیم که نام النصره به جبهه فتح‌الشام تغییر پیدا کرد اما همگان می‌دانند که تغییر نام و اسم نمی‌تواند ماهیت، اقدام‌ها و توان گروه تروریستی مانند جبهه النصره را تغییر داده یا پنهان کند.

این تحلیلگر مسائل منطقه در پایان خاطرنشان کرد: مسئله مهم دیگر این است که عده‌ای بر این عقیده‌اند که النصره با تغییر نام و پرچم خود درصدد است تا بتواند از بمباران هوایی جنگنده‌های روسیه فرار کند. ممکن است تا حدودی این تحلیل درست باشد اما روس‌ها با استناد به فهرست سیاهی که النصره در آن به عنوان یک گروهک تروریستی تلقی می‌شود، مجدداً اقدام به بمباران مواضع آنها خواهد کرد. لذا به نظر می‌رسد النصره علاوه بر فرار تاکتیکی قصد داشت تا با تغییر نام و پرچم خود، از یک بستر حقوقی برای حفظ موقعیت و امنیت خود استفاده کند که چنین چیزی محقق نخواهد شد.

کد خبر : ۳۹۵۵۲۵