خبرگزاری کار ایران

بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

حمایت مسکو از کاندیدای جمهوری‌خواهان در حد گمانه‌زنی‌ است

در داخل خاک ایالات متحده انتقادهای زیادی در فضای مجازی و به نحوه‌های دیگر علیه کاندیدای جمهوری‌خواه مطرح شد و حتی وی را به درخواست دخالت یک دولت خارجی در امور داخلی آمریکا متهم کردند.

«حسن بهشتی‌پور» کارشناس مسائل روسیه با اشاره به گمانه‌زنی‌ها در خصوص حمایت مسکو از نامزدی «دونالد ترامپ» کاندیدای جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: این‌که مقام‌های روسیه و به صورت مشخص «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری این کشور از نامزدی و حتی به قدرت رسیدن دونالد ترامپ حمایت کرده باشند، موضوعی نیست که به صورت رسمی از سوی مقام‌های کرملین بیان شده باشد. ممکن است عده‌ای به این استناد کنند که روسیه رسماً موضع خود در این‌باره را اعلام می‌کند یا حتی به صورت تلویحی اعلام کردده است، اما واقعیت این است که از زمان شوروی تاکنون در خصوص تمامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، هیچ موضع قاطع و روشنی اتخاذ نشده است.

وی ادامه داد: تحلیلگران و مفسران به گزارش‌ها یا اخبار منتشر شده در این خصوص استناد می‌کنند که تا حدودی صحیح است اما باید توجه داشت که این در حد یک گمانه‌زنی تلقی می‌شود. چراکه اگر روسیه و به صورت معین پوتین از ترامپ حمایت کند و پس از آن کلینتون به عنوان ساکن کاخ سفید انتخاب شود، بدون شک روابط میان واشنگتن و مسکو همانند قبل نخواهد بود و این روابط در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد. لذا روسیه ترجیح می‌دهد که این موضوع را به رسانه‌ها و تحلیلگران سیاسی واگذار کند که آن هم در حد گمانه‌زنی تلقی می‌شود تا اینکه یک موضع رسمی از سوی سیاستمداران روسیه محسوب شود.

اظهارات دونالد ترامپ در چند روز گذشته مبنی بر این‌که از روسیه درخواست کرده بود تا ایمیل‌های کلینتون را منتشر کند، سیل انتقادهای شدیدی را به سوی وی متمایل کرد. به گونه‌ای که در داخل خاک ایالات متحده انتقادهای بسیار زیادی در فضای مجازی و به نحوه‌های دیگر علیه ترامپ مطرح شد و حتی وی را به درخواست دخالت یک دولت خارجی در امور داخلی آمریکا متهم کردند. از این جهت روسیه اگر هم قرار باشد از شخصی حمایت کند، سعی دارد تا از نامزدی پشتیبانی کند که منافع ملی کشورش به خطر نیافتد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در پاسخ به این‌که آیا روسیه از ترامپ حمایت خواهد کرد یا خیر، بیان کرد: ارتباط‌گیری روسیه با ترامپ خیلی راحت‌تر از کلینتون خواهد بود. چراکه وی همانند کلینتون سابقه کار سیاسی در کسوت سناتور، معاون رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه را ندارد. از این جهت مسکو به راحتی می‌تواند وی را مهار کند اما این‌که به صورت قطعی بگوییم روسیه از ترامپ حمایت کرده یا حمایت خواهد کرد، به نظرم تحلیل درستی نیست. تجربه نشان داده است که روس‌ها تا آخرین لحظه منتظر نتایج انتخابات خواهند بود و پس از آن اقدام به موضع‌گیری می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سخنانی که ترامپ در کمپین خود در مورد این‌که اگر وی بر سر کار بیاید روابط خود با روسیه را بهبود می‌بخشد، بحثی نیست که تازگی داشته باشد. چراکه اگر به سخنان کلینتون و اوباما هم نگاهی بیندازیم در آن زمان صحبت از بهبود و باز تعریف روابط با روسیه شده بود که در آنجا بحث کلید بهبود روابط (Restart Key) مطرح شد. بنابراین اگر از منظر دیگر بخواهیم تحلیل کنیم، باید بگوییم که همیشه و در ادوار گذشته درخواست بهبود روابط میان آمریکا و روسیه از سوی دولت‌ها و نامزدهای انتخاباتی مطرح بوده است.    

کد خبر : ۳۹۵۹۵۰