خبرگزاری کار ایران

بازداشت ۱۱ نفر دیگر به اتهام دست داشتن در کودتای ترکیه

مقام‌های ترکیه ۱۱ نفر دیگر را به اتهام دست داشتن در کودتای پانزدهم جولای بازداشت کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز،‌ خبرگزاری آناتولی گزارش داد که نیرو‌های ویژه ترکیه ۱۱ کماندوی فراری را که به اتهام دست داشتن در کودتای نافرجام اخیر این کشور بازداشت کرده‌اند.

۱۱ کماندوی بازداشت شده، بخشی از گروهی بودند که تصمیم داشتند با حمله به هتل محل سکونت «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه در شب ۱۵ جولای در جنوب غربی دریای مرمره،‌ وی را دستگیر کنند. اردوغان که از در خطر بودن مطلع شده بود،‌ این مکان را پیش از رسیدن مهاجمان ترک کرد.

این دستگیری‌ها پس از آن اتفاق می‌افتد که حدود هزار و ۴۰۰ نفر عضو نیرو‌های مسلح و اعضای ارشد نظامی در این کشور به همراه وزرای کابینه، در راستای افزایش کنترل بر نهاد‌های نظامی پس از کودتا بازداشت شدند.

خبرگزاری آناتولی اعلام کرد که این نظامیان فراری در منطقه «اولا» در استان «موگلا»، در حالی که نیروهای ویژه ژاندارمری با حمایت هلیکوپترها و بنا به اطلاع افراد محلی به این محل اعزام شده بودند،‌ دستگیر شدند.

در حالی که این نیروهای ویژه در این منطقه حضور پیدا کرده بودند،‌ با این نظامیان فراری درگیر شدند اما تلفاتی در این زمینه گزارش نشده است.

گزارش شده که ۳۷ سرباز،‌ در عملیات برای بازداشت اردوغان نقش داشته‌اند که ۲۵ نفر از آنها پیش از این بازداشت شده‌اند.

بسیاری از متحدان ترکیه در ناتو از میزان بالای سرکوب‌ها انتقاد کرده‌اند. گزارش شده که تا کنون ۶۰ هزار نفر در نهاد‌های نظامی،‌ قضایی،‌ خدمات شهری و مدارس بازداشت شده‌اند.

«فتح الله گولن» روحانی مخالف دولت ترکیه توسط مقام‌های این کشور به رهبری و هدایت این کودتا متهم شده است. گولن که در یک تبعید ناخواسته در آمریکا به سر می‌برد، این اتهام‌ها را رد کرده است.

 

کد خبر : ۳۹۶۲۷۸