خبرگزاری کار ایران

صدقیان در گفت‌وگو با ایلنا:

تشکیل مجلس سیاسی یمن ابتکار عمل در مقابل جناح سعودی است

در حالت فعلی به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهوری مستعفی یمن و نزدیکان وی از مواضع قبلی خود عقب‌نشینی کرده‌اند و مجلس سیاسی جدید می‌تواند بسیاری از مشکلات را رفع کند.

«محمدصالح صدقیان» رییس مرکز عربی مطالعات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به موافقت جناح منصور هادی با طرح صلح سازمان ملل بیان کرد: در پرونده مذاکرات صلح یمن مطالب بسیار زیادی وجود دارد که به صورت ماهوی می‌بایست آنها را مورد بررسی قرار داد. یکی از این مطالب این است که انصارالله بر تشکیل مجلس سیاسی با مشارکت خود و جناح علی عبدالله صالح اصرار کرد. تاکنون جناح منصور هادی و به طور کلی عربستان و کویت این موضوع را قبول نکردند که یک دولت موقت توسط انصارالله و جناح علی‌عبدالله صالح در یمن تشکیل شود. حتی بحثی در این بین به وجود آمد و آن این بود که گفته شده بود که انصارالله و همچنین جبهه صالح می‌بایست سلاح‌های خود را تحویل دولت یمن بدهند. اما مسئله این است که باید بپرسیم منظور از دولت کدام فرد یا افراد و یا کدام کابینه در یمن است؟ به طوری که در یمن هیچ دولتی وجود ندارد و اساساً دولتی شکل نگرفته است.

وی افزود: مسئله بعدی اشاره به قطعنامه سازمان ملل در خصوص یمن است. به گونه‌ای که از ابتدای مذاکرات یمن همچنان در روی یک نقطه قرار داریم که هیچ تغییر شگرفی در این بین به وجود نیامده است. اما مطلبی که در این میان حائز اهمیت است و می‌توانیم بگوییم که به عنوان یک پارامتر ارزشمند در پرونده یمن مورد نظر قرار می‌گیرد، تاسیس مجلس سیاسی توسط انصارالله و جناح علی عبدالله صالح بوده است. چراکه منصور هادی راساً بر این موضوع تکیه دارد که برای تشکیل دولت جدید در یمن می‌بایست به فرمولی تازه دست پیدا کرد.

در حالت فعلی به نظر می‌رسد که منصور هادی و حلقه نزدیکان وی از مواضع قبلی خود عقب‌نشینی کرده‌اند و مجلس سیاسی جدید می‌تواند بسیاری از مشکلات را رفع کند. در جای دیگر شاهد بودیم که جناح منصور هادی از مذاکرات کنار کشیدند که البته آمریکا، انگلیس و عربستان از این موضوع ناراضی بودند و شاهد بودیم که مجدداً منصور هادی به مذاکرات بازگشت. چراکه آنها می‌دانند اگر در کویت به نتیجه نرسند، در نقطه دیگری مانند عمان نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.

این تحلیلگر مسائل جهان عرب با تاکید بر حملات هوایی سعودی‌ها علیه غیرنظامیان یمن عنوان کرد: باید دانست که سعودی‌ها از ماه مارس ۲۰۱۵ تاکنون نتوانسته‌اند در یمن تحول خاصی را رقم بزنند. لذا اقدام‌های انصارالله و حزب صالح یک حرکت سیاسی قوی تلقی می‌شود و انصارالله توانست با ایجاد مجلس جدید وزن سیاسی جدیدی در یمن به وجود آورد. اگر می‌بینید که جناح هادی مجدداً به مذاکرات برگشتند، دلیلش آن است که آنها به خوبی می‌دانند در یمن چیزی به نفع آنها رقم نخواهد خورد.

وی در پایان یادآور شد: سه نکته اساسی در اقدام‌های انصارالله می‌بایست مدنظر گرفته شود. اول آن‌که انصارالله از مذاکرات عقب نشینی نکرد و همچنان در این پروسه سیاسی حضور داشته و خواستار تشکیل دولت واحد است، دوم این‌که در حالت فعلی آنها بر این موضوع تاکید دارند که به هیچ وجه سلاح‌های خود را تحویل نخواهند داد و به زمین نخواهند گذاشت و تنها به دولت موقت تحویل می‌دهند که البته مسئولیت این دولت هم نباید با منصور هادی باشد. مبحث سوم اجرای مصالحه وطنی بین طرف‌های درگیر در یمن است. با توجه به این سه پارامتر باید بگوییم که راه‌حل دیگری جز ایجاد صلح در یمن وجود ندارد. چراکه کشورهای خارجی به این نتیجه رسیده‌اند که ادامه درگیری‌ها در این کشور به صلاح آنها نخواهد بود.

کد خبر : ۳۹۶۴۰۴