خبرگزاری کار ایران

ژنرال بازنشسته فرانسوی:

ناتو در خدمت منافع واشنگتن است

به گفته یک ژنرال بازنشسته فرانسوی،‌ ناتو فقط از سیاست های واشنگتن پیروی می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک،‌ ژنرال «ژان برنارد پیناتل»، فرمانده بازنشسته فرانسوی که اطلاعات فراوانی از روسیه و تاریخ این کشور دارد، گفت: «‌فرانسه باید با همکاری با روسیه، مشکلات تروریسم جهانی را مورد حل و فصل قرار داده و ناتو را در این حوزه رها کند. چرا که این سازمان فقط منافع واشنگتن را تبلیغ و پیگیری کرده و هیچ ارتباطی با اهداف و انگیزه‌های اروپا ندارند.»

وی در این رابطه افزود: «برای من ناتو،‌محصول جنگ سردی است که به طور عمده از سوی آمریکا حمایت شده است. چرا که این ائتلاف فقط در خدمت منافع آمریکا است.»

این ژنرال بازنشست فرانسوی همچنین گفت، اهداف سیاست‌های خارجی آمریکا در اواسط دهه ۹۰ و از سوی «زیبیگنیوف برژینسکی» مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا، واشنگتن را تشویق کرد که مانع تشکیل ائتلاف مشترک میان اروپا و روسیه شود چرا که چنین ائتلافی برای رهبری جهانی آمریکا خطرناک است.»

وی در ادامه گفت که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی نقشی کلیدی‌ برای حمایت از این استراتژی ایفا کرده است. ناتو نیز باید در این فضا به عنوان ابزاری که سیاست‌گذاران آمریکایی برای نشان دادن روسیه به عنوان رقیب اروپا و حتی در مواردی یک مخالف بالقوه استفاده کرده‌اند، شناخته شود. آنچه در ادامه رخ داده، این است که منافعی که ناتو پس از جنگ سرد از آن حمایت و حفاظت می‌کند، با منافع فرانسه هم‌راستا نیست.

در حالی که پاریس شاهد افزایش شمار حملات تروریستی غیرقابل پیش‌بینی است،‌ فرانسه نیازمند همکاری با شرکایی است که تهدید‌های گروه‌های رادیکال را درک کرده و تجربه مواجهه با تروریسم را نیز داشته باشند. در چنین فضایی،‌ روسیه به طور مشخص کشوری است که فرانسه به همکاری با آن نیازمند است.

وی همچنین گفت: «روسیه بهترین شریک ما در مبارزه علیه تهدید‌های تروریستی است. امروز،‌ من بیش از هر وقت دیگری متقاعد شده‌ام که این موضوع حقیقت دارد حتی اگر همه با تفکرات من موافق نباشند.

ژنرال پیناتل،‌ همچنین بر این باور است که فرانسه نباید بخشی از هیچ ائتلاف نظامی چون ناتو باشد. از این منظر،‌ اتحادیه‌ها به رهبری آمریکا «اطلاعات غلطی در رابطه با تهدید‌ها از سوی روسیه انتشار داده و فضای جنگ سرد در اروپا را احیا کرده است. چنین سیاستی با اروپا و به خصوص فرانسه بیگانه است.»

این ژنرال بازنشسته همچنین اشاره کرد که «ناتو موضعی از خود نداشته»‌ و فقط از مواضع واشنگتن پیروی می‌کند.   

 

 

 

کد خبر : ۳۹۶۶۹۲