خبرگزاری کار ایران

باراک اوباما:

ترامپ شایستگی ریاست‌جمهوری آمریکا را ندارد

رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است که نامزد جمهوری‌خواهان شایستگی به عهده گرفتن سمت ریاست جمهوری را ندارد و این پرسش را مطرح کرد که چرا جمهوری‌خواهان همچنان از نامزدی وی حمایت می‌کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا با تاکید بر عدم شایستگی «دونالد ترامپ» برای بر عهده گرفتن ریاست‌جمهوری آمریکا گفت:‌ باید نقطه‌ای باشد که بگویید:‌ «دیگر بس است».

ترامپ در روزهای اخیر به دلیل حمله به پدر و مادر «همایون خان» سرباز مسلمانی که در جنگ عراق کشته شد، مورد انتقاد قرار گرفته است. پدر این سرباز در همایش ملی حزب دموکرات از مواضع دونالد ترامپ در مورد مسلمانان انتقاد کرده بود.

وی همچنین به دلیل حمایت از انضمام کریمه توسط روسیه مورد انتقاد قرار گرفته است.

اوباما گفت که وی در گذشته با روسای جمهوری و نامزدهای حزب جمهوری‌خواه اختلاف‌هایی درباره سیاست‌های کشور داشته است اما افزود که هرگز فکر نمی‌کرده که یک نامزد جمهوری‌خواه توان انجام وظیفه به عنوان رئیس‌جمهوری را نداشته باشد.

اوباما افزود:‌ «نامزد جمهوری‌خواهان شایستگی خدمت به عنوان رئیس‌جمهوری را ندارد و دائما این نکته را ثابت می‌کند. این‌که او به خانواده یک سرباز جان‌باخته در جنگ حمله می‌کند که چنین فداکاری فوق‌العاده‌ای کرده‌اند، به این معنی است که وی اصلا آماده انجام وظیفه در این سمت نیست.»

ترامپ با انتشار بیانیه‌ای از «رهبری شکست‌خورده اوباما» انتقاد کرد اما به طور مستقیم به انتقاد وی پاسخ نداد.

اوباما رهبران حزب جمهوری‌خواه را که به طور پیوسته با اظهارات و سیاست‌های ترامپ در مورد زنان، مهاجران بدون مجوز و مسلمانان برخورد کرده‌اند، زیر سوال برد.

وی گفت:‌ «این‌که چنین شخصی مشعل‌دار شماست در مورد حزب شما چه می گوید؟ این وضعیتی نیست که گهگاهی یک گاف بر زبان رانده شده باشد، این یک حادثه روزانه و هفتگی است که مجبور می شوند از بیانیه‌های او فاصله بگیرند.»

رهبران حزب جمهوری‌خواه مانند «پل رایان» رئیس مجلس نمایندگان کنگره و «میچ مکانل» رهبر اکثریت سنا از ترامپ انتقاد کرده‌اند اما این میلیاردر نیویورکی همچنان از حمایت حزب برخوردار است.

 

کد خبر : ۳۹۶۸۷۹