خبرگزاری کار ایران

یک زن، وزیر دفاع ژاپن شد

نخست‌وزیر ژاپن، در تغییرات محدود کابینه، ‌یک زن را به عنوان وزیر دفاع انتخاب کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «‌شینزو آبه»، نخست‌وزیر ژاپن امروز -چهارشنبه- «تومومی اینادا» متحد محافظه‌کار خود را به عنوان وزیر دفاع انتخاب کرد. این انتخاب که بخشی از تغییرات محدود در کابینه این کشور محسوب می‌شود، ممکن است موجب نارضایتی چین و کره‌جنوبی شود.

اینادا پیش از این رهبر سیاست‌گذاری‌های حزب حاکم بود. وی با آبه در مورد اصلاح قانون اساسی که بعد از جنگ جهانی در این کشور به تصویب رسیده، هم‌عقیده است. بسیاری این قانون‌ اساسی را نماد تحقیر آمیز شکست ژاپن پس از جنگ جهانی دوم می‌دانند.

این مقام ژاپنی همچنین به طور منظم از مقبره کشته‌شدگان جنگی این کشور در نبرد با چین و کره‌جنوبی دیدار می‌کند و آن‌ها را نمادی از گذشته نظامی ژاپن می‌داند.

روابط ژاپن با پکن و سئول معمولا به واسطه تاریخچه تجاوزهای نظامی این کشور پیش و در جریان جنگ جهانی دوم پرتنش و اصطکاک بوده است.

«تاکاشی کواکامی» یک متخصص امنیتی دانشگاه «تاکوشوکو» در این‌باره گفت: «‌اینادا،‌ یک محافظه‌کار تندرو بوده و این موضوع به عنوان آماده شدن برای دستیابی به اصلاحات قانون اساسی در نظر گرفته شده و یک موضع‌گیری جدی در مقابله چین محسوب می‌شود.»

اینادا که یک حقوق دان  ۵۷ ساله است،‌ دومین زنی است که به این سمت برگزیده شده است. نخستین زنی که در این کشور به این مقام رسید،‌ «یوریکو کویکه» فرماندار فعلی توکیو است که در سال ۲۰۰۷ به این سمت منصوب شد.

آبه در تلاش است تا رشد اقتصادی را فعال کرده و با چالش‌های دیپلماتیک مختلفی روبه‌رو شود. وی همچنین در حال بررسی امکان ماندن در این سمت پس از پایان ریاست حزب لیبرال دموکرات در سال ۲۰۱۸ میلادی است.

انتظار می‌رود که وی در ماه سپتامبر به چین رفته و با «شی جینپینگ» رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کند.

روابط چین و ژاپن همچنان به واسطه مناقشه‌ها در رابطه با جزایر کوچک در دریای چین شرقی و اعلام موجودیت روز افزون چین در دریای چین جنوبی تا کنون مورد آسیب بوده است.

 

کد خبر : ۳۹۷۱۶۲