خبرگزاری کار ایران

مقام روس:‌

کاهش زرادخانه‌های اتمی روسیه تحت تاثیر سیستم دفاع ضد موشکی آمریکا است

یک مقام روس اعلام کرد که سیستم دفاع ضد موشکی آمریکا طرح‌های روسیه برای کاهش زرادخانه هسته‌ای این کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک،‌ «میخائیل یولیانوف» معاون کنترل سلاح وزارت امور خارجه روسیه در گفت‌و‌گویی با این خبرگزاری اعلام کرد که روسیه آماده برداشتن گام‌های بعدی در راستای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای خود است اما در ضمن می‌داند که چنین اقدامی نیازمند ثبات استراتژیک و عوامل موثر در آن است.  

وی همچنین افزود که این عوامل موثر از جمله شامل استفاده آمریکا از سیستم‌های دفاع ضد موشکی است.

این مقام روس گفت که مسکو بر این باور است که «‌امکان کاهش دوجانبه زرادخانه‌های هسته‌ای به همراه آمریکا،‌ تقریبا منتفی است و این فرآیند باید شخصیتی چندجانبه با حضور دولت‌ها با توانمندی‌های هسته‌ای داشته باشد. »

این مقام روس همچنین اشاره کرد که عواملی که بر ثبات استراتژیک روسیه تاثیرگذار است، شامل «سیستم دفاع ضد موشکی،‌ حمله‌های جهانی، خطر به کارگیری سلاح‌ها از خارج از زمین،‌ عدم توازن سلاح‌های رایج و سنتی و عدم وجود توافق‌های منع آزمایش‌های هسته‌ای است. توافق‌هایی که تا کنون اجرایی نشده‌اند.»

وی همچنین افزود که تنها در صورتی که این عوامل به اجرا در آیند، «‌روسیه خواهد توانست کاهش سلاح‌های اتمی خود را در نظر بگیرد.»

معاون خلع سلاح و کنترل سلاح وزارت امور خارجه روسیه در تاریخ ۲۹ جولای اعلام کرده بود که روسیه آماده تمدید توافق‌نامه‌ها در رابطه با کاهش سلاح‌های اتمی است.

رسانه‌های آمریکایی در گزارش‌های ۱۰ جولای خود با نقل از مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری این کشور، طرح‌هایی برای تمدید معاهده «استارت» را برای پنج سال دیگر و تا سال ۲۰۲۱ میلادی دارد. اوباما خواستار حصول اطمینان از عدم اختلال دولت‌های بعدی آمریکایی در فرایند کاهش سلاح‌های اتمی مشترک است.

 

 

کد خبر : ۳۹۷۱۹۹