خبرگزاری کار ایران

لاسجردی در گفت‌وگو با ایلنا:

انقطاع شریان حیاتی تروریست‌ها دلیل استفاده از سلاح شیمیایی در حلب است

گروه «نورالدین زنگی» که بیشتر نیروی خود را در شمال حلب دِپو کرده و بیشترین سهم را در محاصره لجستیک و نیرو در شمال این منطقه دارد، برای خروج از این وضعیت در این استان دست به استفاده از سلاح شیمیایی زده است.

«حسن لاسجردی» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به انتشار اخبار مبنی بر استفاده تروریست‌ها از سلاح غیر متعارف  تصریح کرد: موضوع استفاده تروریست‌ها از سلاح‌های شیمیایی در حلب از ابعاد مختلف قابلیت بررسی و تحلیل دارد. به گونه‌ای که در صحنه میدانی پس از محاصره ترویست‌ها در حلب توسط نیروهای ارتش سوریه و با توجه به طرح‌ریزی عملیاتی روس‌ها در مورد حلب، تمامی تروریست‌ها در تگنا قرار گرفته و محاصره شدند. لذا در این حالت افراد مسلح مستقر در حلب دست به هر اقدامی می‌زنند تا از این وضعیت خارج شوند.

وی ادامه داد: اگر به معادلات و متغیرهای سیاسی میان واشنگتن و مسکو و بعضاً نماینده سازمان ملل در پرونده سوریه نگاهی گذرا بیاندازیم به این مفهوم دست پیدا می‌کنیم که روس‌ها در این مساله خواهان پاک‌سازی حداکثری حلب هستند اما غربی‌ها با پیش کشیدن سناریوهای مختلف درصدد هستند که اولاً سازمان ملل را داخل در این پرونده کنند و در سطوح بعدی بتوانند افکار عمومی جامعه بین‌الملل و همچنین متحدان خود در منطقه و حتی اروپا را تا جایی در این قضیه با خود همراه کنند. به بیانی دیگر، آنها در صدد ایجاد یک جریان سیاسی برای بهره‌برداری میدانی از هماهنگی مذکور هستند.

از جهتی دیگر و باتوجه به داده‌های میدانی و پارامترهای سیاسی ارتش سوریه دست برتر را در عرصه میدانی دارد و این برتری موجب افزایش فشارهای میدانی و روانی در حوزه نبرد در سوریه می‌شود. از این رو تروریست‌ها و به خصوص گروه «نورالدین زنگی» که بیشتر نیروی خود را در شمال حلب دِپو کرده و بیشترین سهم را در محاصره لجستیک و نیرو در شمال این منطقه دارد، برای خروج از این وضعیت در این استان دست به استفاده از سلاح شیمیایی زده است.

این تحلیلگر مسائل منطقه در پایان با تاکید بر این‌که نبرد در حلب ناشی از تحولات میدانی در عراق است، گفت: با توجه به آزادسازی فلوجه و همچنین کلید زدن آزادسازی موصل تعدادی از تروریست‌ها برای حفظ جان خود به سوریه نقل مکان کرده‌اند و در آنجا هم برای بقای خود مجبور به ایجاد پایگاهی امن برای استقرار دائمی هستند که از این جهت روند رو به رشد درگیری‌ها را شاهد هستیم. از طرف دیگر، عده‌ای بر این عقیده هستند که آزادسازی حلب تا حدودی می‌تواند موجب ریشه‌کن شدن تروریسم در سوریه شود. به همین دلیل آنها برای بقای خود نه تنها دست به استفاده از سلاح شیمیایی می‌زنند بلکه احتمال دارد در چند روز آینده و با افزایش فشارهای میدانی شاهد جنایاتی باشیم که چند سال پیش و در اوایل حضور تروریست‌ها آن را شاهد بودیم.    

کد خبر : ۳۹۷۴۴۰