خبرگزاری کار ایران

رویوران در گفت‌وگو با ایلنا:

اجماع احزاب سیاسی و پایان مداخله عربستان به خلاء ریاست‌جمهوری لبنان پایان می‌دهد

جناح سیاسی ۸ مارس و همچنین جریان ۱۴ مارس برای تعیین رئیس‌جمهوری لبنان همچنان به یک اجماع قابل قبول یعنی ۶۵ کرسی نرسیده‌اند و این امر نشان از عدم اجماع احزاب سیاسی دارد.

«حسین رویوران» کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تشریح موضع‌گیری «سعد الحریری» در خصوص حضور «میشل عون» به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری لبنان تصریح کرد: در لبنان نزدیک به دو سال است که رئیس‌جمهوری در مقام اداره کشور حضور ندارد و تنها پارلمان این کشور تا حدودی اقدام به هدایت بیروت کرده است. باید دانست که ساختار سیاسی لبنان، پارلمانی است و چون اکثریت مطلق برای انتخاب رئیس‌جمهوری وجود ندارد، تاکنون خلاء این موضوع در لبنان مشهود بوده و قابل لمس است.

وی افزود: پارلمان لبنان چیزی حدود ۱۲۸ نماینده دارد اما جناح سیاسی ۸ مارس و همچنین جریان ۱۴ مارس برای تعیین رئیس‌جمهوری این کشور به یک اجماع قابل قبول یعنی ۱+ ۶۴ کرسی نرسیده‌اند. لذا این موضوع یک گسل اساسی در احیاء و پوشش این خلاء در لبنان به وجود آورده است و تاکنون هم حل و فصل نشده است. چراکه حزب‌الله لبنان اعلام کرده که میشل عون را به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری قبول دارد اما جریان ۱۴ مارس همچنان درباره انتخاب میشل عون تردید دارد.

سعد الحریری که در حال حاضر هدایت جریان المستقبل را به عهده دارد، در سخنان خود در پارلمان لبنان چندین محور را مورد بحث قرار داد. از جمله این موضوع‌ها، بحث کناره‌گیری از ساختار سیاسی لبنان و به اجماع رسیدن در خصوص ریاست جمهوری این کشور بود. اما زمانی که بحث تاکید بر روی گزینه میشل عون به میان می‌آید، مسلماً یک سیگنال قوی به سمت جامعه سیاسی لبنان مخابره می‌شود که آنها بتوانند برای برون‌رفت از وضعیت فعلی تصمیم درست را اتخاذ کنند.

این تحلیلگر مسائل منطقه در پایان با تاکید بر این‌که عربستان تا حدود زیادی در ناامنی‌های سیاسی و امنیتی لبنان دست دارد، گفت: یکی از محورهایی که موجب شده تاکنون لبنان در خلاء ریاست جمهوری به سر ببرد، کارشکنی‌های سعودی‌ها خواهد بود. عده‌ای بر این باورند که تحرکات عربستان در زمین بازی لبنان علاوه بر این‌که موجب به هم‌ریختگی سیاسی در این کشور شده است، باعث شده تا تهدیدهای امنیتی علیه لبنان و به خصوص در پشت مرزهای آن نمایان و علنی شود. بنابراین اگر اجماع احزاب سیاسی و از سوی دیگر دخالت‌های عربستان به موازات هم بهبود پیدا کند، شاهد ایجاد یک تحول عظیم در لبنان خواهیم بود.

کد خبر : ۳۹۹۱۵۳