خبرگزاری کار ایران

مومنی در گفت‌وگو با ایلنا:

پوتین به دنبال مدیریت ترکیه در صحنه میدانی سوریه است/ خروجی سفر اردوغان با اهدافش همخوانی نداشت

پوتین می‌کوشد با تحت فشار قرارداد ترکیه به صورت پلکانی ترکیه را در پرونده سوریه و همچنین رفتار سیاسی‌اش با کشورهای منطقه و روسیه مدیریت کند.

«قاسم مومنی» رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی چشم انداز ابرار نوین در تشریح ابعاد دیدار روسای جمهوری ترکیه و روسیه با یکدیگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: دیدار رجب طیب اردوغان و ولادیمر پوتین که اولین دیدار پس از هشت ماه خلاء روابط قلمداد می‌شود، از جهات مختلف قابلیت بررسی دارد. در گام اول با توجه به حضور میدانی نیروهای ترکیه در سوریه و همچنین ورود مسکو به پرونده سوریه و در امتداد آن سرنگونی جنگنده سوخوی روسی توسط نیروی هوایی ترکیه در نوامبر ۲۰۱۵، نهایتاً شاهد بودیم تحریم‌های سیاسی و اقتصادی از سمت روسیه علیه ترکیه طرح و عملیاتی شد.

وی افزود: در بحران سوریه، جمهوری ترکیه به عنوان یک محرک برای مخالفان بشار اسد اقدام کرده است و در چنین شرایطی باید بگوییم دولت حاکم بر آنکارا به صورت رسمی در یک جنگ غیرمستقیم شرکت کرده که علاوه بر حوزه میدانی دامنه این جنگ به محورهای دیپلماتیک و اقتصادی علیه سوریه کشیده شد. اگر بخواهیم از منظر دیگر این دیدارها را بررسی کنیم، می‌بایست به داخل خاک ترکیه نگاهی گذرا بیندازیم. پس از آن که «احمد داوود اوغلو» نخست‌وزیر سابق ترکیه توسط رئیس‌جمهوری این کشور کنار گذاشته شد، شاهد شروع یک به هم‌ریختگی نامحسوس در محیط داخلی ترکیه بودیم. پس از آن در پانزدهم نوامبر یعنی چیزی کمتر از یک ماه پیش کودتایی در ترکیه رخ داد که این امر موجب شد تا تشدید اوضاع بحرانی داخل ترکیه را شاهد باشیم.

علاوه بر محورهای مذکور بحث تیرگی روابط روسیه و ترکیه هم اردوغان را به نقطه‌ای رساند که می‌بایست به سمت روسیه متمایل می‌شد. چراکه سرایت تروریست منطقه‌ای به داخل خاک ترکیه علاوه بر ناامن کردن اوضاع امنیتی این کشور ضربه بسیار مهلکی به ساختار اقتصادی و به خصوص صنعت توریسم ترکیه وارد آورد. به همین دلیل میل به برقراری و عادی‌سازی روابط میان ترکیه و روسیه بیش از پیش احساس می‌شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به کودتای اخیر ترکیه اذعان کرد: اگر بخواهیم از منظر دیگر سخن بگوییم، باید دانست که ترکیه پس از کودتا و با توجه به عملکرد آمریکا و سایر متحدان منطقه خود در خصوص موضع‌گیری در قبال این پرونده، به دنبال احیای اتحاد خود با روسیه رفت و در صدد بود تا متحد خود را در جهت همسوسازی با سیاست‌های خود آگاه کند. اما مسائلی که در دیدار روسای جمهور دو کشور اتفاق افتاد تا قسمت زیادی با خواسته‌های اردوغان و گمانه‌زنی ترک‌ها متفاوت بود. مهم‌ترین محورهایی که در این دیدار مطرح شد بحث مبارزه با تروریسم، پرونده سوریه، عادی‌سازی روابط سیاسی و در امتداد آن رفع تحریم‌های روسیه علیه ترکیه بود که با توجه به خروجی این دیدار، پوتین اشاره‌ای به رفع تحریم‌های یک باره نکرده است و اظهار کرده که تحریم‌ها به صورت مقطعی برداشته خواهد شد و کرملین آن را بررسی خواهد کرد.

وی در پایان یادآور شد: هدف از اقدام‌های پوتین در قبال آنکارا را می‌توان مدیریت ترکیه در فضای کنونی منطقه قلمداد کرد. به صورتی که با توجه به اطلاعات میدانی صحنه نبرد در سوریه، ترک‌ها به دلیل موقعیت استراتژیک و جغرافیایی که در منطقه دارند، توانسته‌اند در بحث حمایت، مداوا و حتی ترانزیت تروریست‌ها اقدام‌های مخربی را انجام دهند. از این جهت است که پوتین می‌کوشد با تحت فشار قرارداد ترکیه به صورت پلکانی ترکیه را در پرونده سوریه و همچنین رفتار سیاسی‌اش با کشورهای منطقه و روسیه مدیریت کند.

کد خبر : ۳۹۹۵۲۹