خبرگزاری کار ایران

هیلاری کلینتون:

ترامپ هواداران خود را به خشونت ترغیب کرده است

نامزد حزب دموکرات در انتخابات آمریکا گفته است که رقیب جمهوری‌خواه وی با بیان این‌که هواداران حق مالکیت سلاح می‌توانند مانع به قدرت رسیدن وی شوند، طرفداران خود را تحریک به خشونت کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، «هیلاری کلینتون» گفت:‌ «کلمات اثر دارند. اگر شما نامزد ریاست‌جمهوری هستید یا رئیس جمهور ایالات متحده هستید، کلمات پیامدهای بسیار زیادی خواهد داشت.»

وی افزود که حالا «دونالد ترامپ» کاندیدای جمهوری‌خواه به زبان عادی مشغول ترغیب خشونت است و افزود که این نشان می‌دهد وی «تعادل اخلاقی لازم» برای رئیس‌جمهوری شدن را ندارد.

پیش‌تر دونالد ترامپ، رسانه‌های آمریکا را به سوءتعبیر اظهاراتش در مورد احتمال جلوگیری از رئیس‌جمهور شدن هیلاری کلینتون از سوی هواداران حق مالکیت سلاح متهم کرد.

وی به شبکه خبری فاکس نیوز گفت که خبرنگاران «بی‌صداقت» اظهارات وی را تحریف کرده‌اند.

نامزد جمهوری خواهان در انتخابات آمریکا روز سه شنبه در تجمعی انتخاباتی گفته بود:‌ «هیلاری می‌خواهد متمم دوم را لغو کند. به علاوه اگر او بتواند قضات (دیوان عالی) را انتخاب کند، شما مردم کاری نمی توانید بکنید. اما برای طرفداران متمم دوم، شاید راهی باشد، نمی دانم.»

متمم دوم قانون اساسی آمریکا حق مالکیت سلاح را تضمین می کند. انتصاب قضات دیوان عالی که هم اکنون در پی مرگ «آنتونین اسکالیا» یک کرسی خالی دارد، به عهده رئیس‌جمهوری است. جمهوری‌خواهان در کنگره تلاش «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا برای انتخاب جانشین اسکالیا را مسدود کرده‌اند.

بسیاری حرف ترامپ را ترغیب هواداران سلاح به کشتن کلینتون قلمداد کردند اما وی در مصاحبه با فاکس گفت فقط قصد داشته هوادارانش را پای صندوق رای بیاورد.

سازمان پلیس مخفی که یکی از مسئولیت ‌ای آن محافظت از چهره های ارشد سیاسی، مثل نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری است، گفت که در مورد اظهارات ترامپ در مورد حق داشتن سلاح «در بیش از یک مورد» با او صحبت کرده است.

ترامپ چنین تماسی را تکذیب کرده است.

 

 

کد خبر : ۳۹۹۶۷۰