خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز عربی مطالعات ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

پرونده استیضاح وزیر دفاع عراق تا پاک‌سازی کامل موصل بسته نمی‌شود

با توجه به داده‌های موجود در سطوح سیاسی و میدانی، کنار گذاشتن وزیر دفاع عراق منتفی خواهد بود و این پرونده تا پاک‌سازی کامل موصل مفتوح باقی خواهد ماند.

«محمدصالح صدقیان» رئیس مرکز عربی مطالعات ایران در تشریح جلسه روز گذشته پارلمان عراق و دفاعیات وزیر دفاع این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: در مورد استیضاح ژنرال «خالد العبیدی» وزیر دفاع عراق که از اول آگوست در پارلمان این کشور کلید خورد، شاهد هستیم که روز گذشته توضیحات وی در صحن مجلس عراق نتوانست نظر نمایندگان پارلمان را جلب کند و آنها از پاسخ های وی قانع نشدند و پرونده استیضاح وزیر دفاع عراق در پارلمان این کشور در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. باید توجه داشته باشیم که حیدرالعبادی تمایل ندارد در حالت فعلی و به خصوص با توجه به شروع عملیات پاک‌سازی موصل تغییرات چشمگیری در وزارت دفاع این کشور صورت دهد.

وی ادامه داد: از منظر دیگر چالش‌های میان گروه‌های سنی در عراق در خصوص موصل، حتی پس از آزادسازی این شهر می‌تواند این پرونده را با مشکلات فراوانی روبه‌رو کند. چراکه موصل در نظر خیلی از قومیت ها و مذاهب ساکن در خاک عراق از موقعیت استراتژیک برخوردار است و در آنجا اقوام ترکمن و حتی کردها تا حدود زیادی حضور دارند. لذا با توجه به داده‌های موجود در سطوح سیاسی و میدانی، کنار گذاشتن وزیر دفاع عراق منتفی خواهد بود و این پرونده تا پاک‌سازی کامل موصل مفتوح باقی خواهد ماند.

در مورد تایید پنج وزیر پیشنهادی از سوی نخست‌وزیر عراق، ذکر این نکته حائز اهمیت است که آیا وزرایی که از سوی وی معرفی و توسط پارلمان تایید شده‌اند تکنوکرات هستند یا خیر؟ پرسشی که در اینجا پیش می‌آید این است که آیا اصلاحات مد نظر حیدرالعبادی  توانسته است محقق شود یا خیر؟ به عنوان مثال آیا وزرای نفت و علوم سابق عراق، تکنوکرات بودند یا این‌که وزرای فعلی که روز گذشته در پارلمان عراق رای اعتماد گرفتند، گرایش‌های حزبی ندارند؟

این تحلیلگر مسائل منطقه در پایان یادآور شد: کاملاً مشخص است که العبادی در تغییر کابینه و طرح اصلاحات سیاسی عراق موفق نبوده است. به گونه‌ای که تمامی وزرایی که وی پیشنهاد داده مجددا وابسته به احزاب و جناح‌های سیاسی عراق هستند. لذا عدم استقرار نظم در وزارتخانه‌های عراق، یک بی‌ثباتی همه‌گیر را در این کشور نمایان کرده است و تنها راه آن بازگشت ثبات سیاسی خواهد بود. بنابراین بعید می‌دانم که اصلاحات العبادی محقق شده باشد و تایید وزرا، یک مرحله مقطعی قلمداد می‌شود اما آینده آن مشخص نیست.

کد خبر : ۴۰۱۰۵۲