خبرگزاری کار ایران

قنادباشی در گفت‌وگو با ایلنا:

شورای‌عالی سیاسی اقدامات منصور هادی را خنثی کرد/روس‌ها از زمان جنگ سرد در یمن فعالند

تشکیل شورای عالی سیاسی در یمن و انتقال قدرت از کمیته انقلاب این کشور به شورای مذکور، تا حدود زیادی توانسته خواسته‌های مغایر با جریان‌های سیاسی – مردمی یمن را با مشکل مواجه کند.

«جعفر قنادباشی» تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به تاثیر انتقال قدرت از کمیته انقلاب یمن به شورای عالی سیاسی این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: انصارالله و کمیته‌های مردمی حدود سه هفته پیش به این نتیجه رسیدند در طول مذاکراتی که به میزبانی کویت برگزار شده است، نمی‌توانند اهداف مورد نظر را برای سر و سامان دادن به اوضاع یمن محقق کنند. چراکه کشورهای خارجی در حین مذاکرات مذکور مداخله‌های زیادی را صورت داده‌اند که موجب انحراف موضوع اصلی مذاکرات از مسیر خود شده است. به گونه‌ای که در این مدت که مذاکرات صلح یمن در کویت برگزار می‌شد، سازمان ملل موضع بی‌طرفی اتخاذ نکرده بود و حتی شاهد بودیم که نام سعودی‌ها از لیست سیاه این سازمان خارج شد که این نشان از اعمال نفوذ ریاض و سایر کشورهای دخیل در این پرونده دارد.

وی ادامه داد: از این رو انصارالله و حزب کنگره مردمی یمن، روند سیاسی مشخصی را دنبال کردند و نهایتاً باعث شد تا اوضاع سیاسی در این کشور تا حدودی آرام شود و به سمت نظام مردم‌سالاری پیش رود. در این میان، تشکیل شورای عالی سیاسی مورد استقبال مردم یمن قرار گرفت و نهایتاً موجب شد که جلسات پارلمان در یمن تشکیل شود که این نشان از حضور مردم در این راستا دارد و احزاب مورد نظر مردم توانستند با حرکت به سمت آرام‌سازی جریان سیاسی یمن، نمایی از حکومت مورد نظر شهروندان این کشور را تا حدود زیادی به وجود آورند.

تشکیل شورای عالی سیاسی در یمن و انتقال قدرت از کمیته انقلاب این کشور به شورای مذکور، تا حدود زیادی توانسته خواسته‌های مغایر با جریان‌های سیاسی – مردمی یمن را با مشکل مواجه کند. از این رو عربستان سعودی که چیزی حدود یک سال و نیم است اقدام به حمله‌های پیاپی هوایی به خاک یمن کرده است، از این موضوع و روند پیش‌ رو خشنود نیست. به بیانی دیگر، می‌توانیم بگوییم که پارلمان به عنوان سقط‌کننده و بی‌اعتبار کننده اقدام‌های منصور هادی در این راستا گام برداشته است. لذا حضور و اقدام‌های سعودی‌ها در این پرونده و در سطوح مختلف یمن به صورت مشهود، نمایان می‌شود.

این کارشناس مسائل آفریقا در پاسخ به این پرسش که حضور روس‌ها در پرونده یمن تا چه حدی می‌تواند اوضاع این کشور را آرام کند، گفت: حضور روس‌ها در یمن را می‌بایست در راستای وضعیت فعلی منطقه دانست. به گونه‌ای که روس‌ها در پرونده سوریه روبه‌روی صفوف مختلفی از مخالفان اسد اعم از نیروهای سیاسی و میدانی قرار گرفته و تاکنون توانسته‌‌اند با ائتلاف مذکور در سوریه مقابله کنند. لذا آنچه که از حضور روس‌ها در یمن معنا می‌شود، این است که مسکو در صدد است تا در یمن با توجه به نفوذ سیاسی که دارد، عربستان را تحت فشار بگذارد و در بعد دیگر با اقدام‌های آن مقابله کند. اگر به چند هفته گذشته بازگردیم، می‌بینیم که روس‌ها در شورای امنیت قطعنامه‌ای که قرار بود علیه انصارالله تثبیت شود را وتو کردند. همچنین در سالیان گذشته این کار تکرار شده بود و به نظر می‌رسد که مسکو در صدد است یک روند سیاسی متناوب با ضریب امنیت بالا را از طریق حضور سیاسی خود در مجامع بین‌المللی و همچنین در یمن نمایان کند.

وی در پایان یادآور شد: این‌که چرا روسیه در یمن حضور دارد، باید بگوییم که در زمان جنگ سرد و به خصوص در ناحیه یمن جنوبی که گروه‌های چپ‌گرا در آنجا حضور داشتند، روسیه نفوذ نسبتاً قابل قبولی را از خود به نمایش گذاشته بود. گروه‌های این ناحیه از یمن گرایش‌های سیاسی و ایدئولوژیک خاصی نسبت به شوروی داشتند که البته بیشتر این موضوع به زمان جنگ سرد بازمی‌گردد. لذا غربی‌ها از آن روز تاکنون در صدد بزرگ‌نمایی حضور روس‌ها در یمن هستند و به نوعی آنها را قطب مخالف خود در این پرونده می‌دانند.

کد خبر : ۴۰۱۳۷۸