خبرگزاری کار ایران

زارعی در گفت‌وگو با ایلنا:

تلاش برای حذف نهایی عربستان از فهرست سیاه سازمان ملل وارونه جلوه دادن پرونده یمن است

با توجه به اوضاع فعلی در سازمان ملل و صحبت‌های اخیر نماینده عربستان در این سازمان متوجه می‌شویم که سکوت عمیق و معناداری در خصوص پرونده یمن صورت گرفته است که بخشی از آن مربوط به تحولات سیاسی چند روز گذشته به نفع جناح مخالف عربستان در این کشور است.

«اصغر زارعی» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به تلاش‌ها برای حذف نهایی نام عربستان سعودی از فهرست سیاه سازمان ملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: اقدام اخیر سازمان ملل در خصوص حذف نام عربستان سعودی از فهرست سیاه این سازمان که از ماه‌ها قبل در جریان است، از موضوع‌هایی بوده که می‌توان مشابه آن را در موضع‌گیری بان کی‌ مون علیه ایران در پرونده هسته‌ای مشاهده کرد. این پرونده که به عنوان یک لکه ننگ در تاریخ فعالیت سازمان ملل و به خصوص دبیرکل این سازمان وجود دارد، این پیام را مخابره می‌کند که جامعه بین‌الملل و به خصوص مجامعی مانند سازمان ملل را به راحت‌ترین وضع موجود  می‌توان خریداری کرد که عربستان این اقدام را درخصوص یمن و اتهام کودک‌کشی این کشور انجام داد.

وی افزود: آن چیزی که از وضعیت فعلی سازمان ملل و روابط میان عربستان با اعضا و مدیران ارشد این سازمان و به خصوص دبیرکل آن مشهود خواهد بود، این است که جایگاه دبیرکلی و ارکان شش گانه این سازمان به صورت کامل متزلزل شده است. چراکه سازمان ملل و شخص دبیر کل تماماً در راستای منافع قدرت‌های خارجی قدم برمی‌دارد. در نتیجه شاهد هستیم که سناریوی یمن و عربستان به صورت کلی وارونه جلوه داده شده است.

سخنان اخیر «عبدالله المعلمی» نماینده دائم عربستان در سازمان ملل مبنی بر این‌که عربستان به صورت کامل و نهایی از فهرست سیاه این سازمان خارج شده است، نشانگر اوج وخامت وضعیت یمن است. به صورتی که پس از آن که بان کی‌ مون، ریاض را از لیست سیاه سازمان تحت امرش خارج کرد، قرار بر این شده بود که سعودی‌ها اقدام به ارائه مدارک مستند در قبال رد اتهام منتسب به آنها کند و یک فرصت دو ماهه به آنها داده شده بود. اما شاهد بودیم که سعودی‌ها نتوانستند چنین مدارکی را ارائه کنند. اما به تازگی المعلمی رسماً اعلام کرد که عربستان از فهرست سیاه سازمان ملل به صورت کامل حذف شد و آن را نهایی دانست. در اینجا است که سازمان ملل به صورت رسمی گزارش دیده‌بان حقوق بشر مبنی بر کشتار کودکان یمنی در جریان اقدام‌های نظامی عربستان را نادیده می‌گیرد و آن را نقض می‌کند.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با تاکید بر این‌که  دست داشتن عربستان در پرونده ۱۱ سپتامبر را می‌تواند یکی دیگر از موضوع‌هایی دانست که سازمان ملل در مورد آن سکوت اختیار کرده است،‌ اظهار کرد: علاوه بر مسئله مذکور گزارش ۱۶ نهاد اطلاعاتی آمریکا مبنی بر دست داشتن سعودی‌ها در حوادث ۱۱ سپتامبر گویای این موضوع است که جامعه جهانی به صورت کاملاً رسمی می‌داند که عربستان نه تنها در منطقه بلکه تحت تفکر تروریستی خود، خواهان رخنه در جای جای جامعه بین‌المللی است. اگر به هزینه‌های عربستان در خصوص تغییر روند بیانیه‌ها و قطعنامه‌های شورای امنیت و سازمان ملل نگاهی گذرا بیندازیم، می‌بینیم که از سالیان گذشته تطمیع سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی توسط عربستان کلید خورده و امروز تا حدود زیادی نمایان شده و به اوج خود رسیده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این‌که آمریکا در گزارش خود علیه عربستان به دنبال چه موضوعی می‌گردد باید بگوییم که آنها به هیچ وجه درصدد هدف قرار گرفتن کامل عربستان نیستند و تنها از گزارش مذکور به عنوان یک اهرم فشار در برابر عربستان استفاده می‌کنند تا به نوعی بتوانند ریاض را به چالش بکشند. از این جهت است که هر از چندگاهی کارت دیگری در برابر سعودی‌ها رو می‌کنند. لذا با توجه به اوضاع فعلی در سازمان ملل و صحبت‌های اخیر نماینده عربستان در این سازمان متوجه می‌شویم که سکوت عمیق و معناداری در خصوص پرونده یمن صورت گرفته است که بخشی از آن مربوط به تحولات سیاسی چند روز گذشته به نفع جناح مخالف عربستان در این کشور است.

 

کد خبر : ۴۰۱۶۸۲