خبرگزاری کار ایران

معافیت کلینتون از شهادت رسمی در پرونده استفاده از ایمیل‌های شخصی

یک قاضی آمریکایی حکم داده است که ضروری نیست وزیر خارجه سابق این کشور و کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری، در مورد استفاده غیرمجاز از ایمیل شخصی‌ برای تماس‌های کاری در دوره وزارت‌خارجه، شهادت رسمی و سوگندخورده بدهد و به جای آن باید یک پاسخ کتبی به دادگاه بدهد.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، یک سازمان حقوقی محافظه‌کار خواستار آن شده بود که خود «هیلاری کلینتون» با سوگند رسمی درباره این پرونده شهادت بدهد.

این گروه «دیدبان قضایی» نزدیک به جمهوری‌خواهان در آمریکا است.

هیلاری کلینتون بابت استفاده از ایمیل شخصی در دوره‌ای که وزیر خارجه بود، مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

اکنون با رای یک دادگاه در شهر واشنگتن، کلینتون ملزم به چنین شهادتی نیست و باید در ۳۰ روز آینده به پرسش‌های گروه «دیدبان قضایی» پاسخ مکتوب بدهد.

این حکم می‌تواند فشار روی ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون را کم کند.

برای حزب دموکرات خوشایند و مناسب نبود که کلینتون ناچار شود در گرماگرم رقابت‌های انتخاباتی ساعت‌ها در دادگاه به پرسش‌های وکلا پاسخ بدهد.

این حکم در حالی صادر شد که تا رای‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ۸۰ روز باقی مانده است.

ستاد انتخاباتی دموکرات‌ها هنوز به این حکم واکنشی نشان نداده است.

گروه دیدبان قضایی از این حکم استقبال کرده و گفته است به‌سرعت برای گرفتن پاسخ مکتوب از هیلاری کلینتون اقدام می‌کند.

«تام فیتون» رئیس گروه دیدبان قضایی، گفته است که تصمیم دادگاه یادآوری کرده است که هیلاری کلینتون از قانون بالاتر نیست.

قاضی دادگاه ایالتی با این استدلال وکلای هیلاری کلینتون موافقت کرده است که مقام‌های عالی‌رتبه سابق را فقط در «موارد استثنایی» می‌توان به شهادت رسمی وا داشت.

هیلاری کلینتون که در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ وزیر خارجه آمریکا بود، در تماس‌های کاری‌اش از سامانه ایمیل شخصی خود استفاده می‌کرد که طبق قوانین دولتی ایالات متحده مجاز نبوده است.

وی بابت این کار که باعث شده تماس‌هایش از دسترسی عمومی دور بماند، عذرخواهی کرده است.

طبق نظرسنجی‌ها، رای‌دهندگان آمریکایی می‌گویند ماجرای ایمیل شخصی هیلاری کلینتون به این برداشت کمک می‌کند که وی غیرقابل‌اعتماد است.

وزارت دادگستری آمریکا ماه گذشته میلادی اعلام کرد در پی یک سال تحقیق به این نتیجه رسیده است که دلیلی برای پیگرد رسمی این عضو سابق کابینه باراک اوباما وجود ندارد.

در همین حال رئیس پلیس فدرال آمریکا هم اعلام کرد که کلینتون در استفاده از ایمیل شخصی‌اش «بسیار بی‌ملاحظه» بوده است اما هیچ دادستان معقولی از آن پرونده نمی‌سازد.

کد خبر : ۴۰۲۳۹۸