خبرگزاری کار ایران

تهدید رئیس‌جمهور فیلیپین به خروج از سازمان ملل

رئیس‌جمهوری فیلیپین، در پی انتقاد سازمان ملل از نحوه مبارزه این کشور با قاچاقچیان مواد مخدر،‌ تهدید کرد که از این سازمان خارج می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی،‌ «رودرویگو دوترت»‌،‌ رئیس‌جمهوری فیلیپین از چین و کشور‌های آفریقایی خواست تا یک نهاد دیگر را در این زمینه تشکیل دهند. وی سازمان ملل را متهم کرد که در زمینه‌های تروریسم، گرسنگی و پایان دادن به درگیری‌ها ناتوان است.

وی که در ماه می به ریاست‌جمهوری‌ فیلیپین انتخاب شده،‌ با حمایت از کشتار مظنونان به قاچاق مواد مخدر،‌ این اقدام را در راستای از میان بردن این تجارت دانست.

سازمان ملل به طور مکرر این اقدام را نقض حقوق بشر دانسته است.

از زمان انتخاب دوترت،‌ در حدود ۹ هزار مظنون قاچاقچی مواد مخدر کشته شده‌اند.

هفته گذشته دو کارشناس حقوق بشر اعلام کردند که دستورات دوترت به پلیس و عموم مردم به کشتن مظنونان به قاچاق مواد مخدر معادل « تشویق به خشونت و کشتار بوده و تحت قوانین بین‌المللی جرم محسوب می‌شود.»

دوترت امروز – دوشنبه - در نطقی بسیار شدید این کارشناسان را «احمق»‌ خوانده و بیان داشت که آن‌ها باید شمار کسانی را که به واسطه این مواد تاکنون کشته شده‌اند را در نظر بگیرند.

وی افزود:« من نمی‌خواهم که به شما توهین کنم اما شاید ما تنها تصمیم بگیریم تا خود را از سازمان ملل جدا کنیم. اگر شما تا این اندازه می‌خواهید بی‌احترامی کنید ما نیز ممکن است شما را ترک کنیم.»

وی همچنین افزود:« ما را از این سازمان خارج کنید. شما هیچ کاری برای ما نکرده‌اید و تنها به انتقاد پرداخته‌اید.»

این مقام فیلیپینی همچنین گفت که سازمان ملل قادر به مبارزه با تروریسم،‌ گرسنگی و پایان دادن به کشتار شهروندان در عراق و سوریه نبوده است.

وی افزود:«‌اگر شما راستگو بودید تاکنون می‌توانستید این کشتارها و درگیری‌ها را متوقف کنید.»

«بان کی مون»،‌ دبیر کل سازمان ملل و اداره جرم و مواد مخدر سازمان ملل،‌سخنان دوترت را که « تایید ضمنی کشتار‌های غیر قانونی و قضایی است و حقوق و آزادی‌های پایه‌ای را نقض می‌کند»‌ محکوم کرده‌اند.

این مقام فیلیپینی که پیش از این برای ۲۲ سال شهردار سومین شهر این کشور بود و به واسطه اقدام‌های مناقشه‌برانگیزش به «‌مجازات کننده» معروف شده بود، در ماه ژوئن در پی یک پیروزی بزرگ موفق شد به مقام ریاست‌جمهوری این کشور برسد.

کد خبر : ۴۰۲۸۷۵