خبرگزاری کار ایران

دیدار وزرای امور خارجه ژاپن،‌ چین و کره‌جنوبی در هفته جاری

وزارت امور خارجه ژاپن در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزرای امور خارجه ژاپن،‌ چین و کره‌جنوبی در هفته جاری با یکدیگر دیدار می‌کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز،‌ وزارت امور خارجه ژاپن امروز – دوشنبه – اعلام کرد که وزرای امورخارجه ژاپن،‌چین و کره‌جنوبی به مدت دو روز در هفته جاری در توکیو دیدار می‌کنند و در این دیدار‌ها همکاری‌های دوجانبه را به بحث و گفت‌و‌گو می‌گذارند. این گفت‌و‌گو‌ها در پی افزایش تنش‌ها در روابط این کشور‌ها انجام می‌گیرد.

روابط میان این سه کشور بزرگ اقتصادی آسیا به طور معمول با توجه به رویه‌های خشونت‌آمیز ژاپن در زمان جنگ دچار تنش‌ با چین و کره‌جنوبی شده است. این تنش‌ها شامل مناقشه‌های سرزمینی میان ژاپن و چین و همچنین نگرانی‌ها در مورد ارتباط هرکدام از این کشورها با آمریکا می‌شود.

«فومیو کیشیدا»،‌ وزیر امور خارجه ژاپن مراسم شامی برای «ونگ یی»،‌ وزیر امور خارجه چین و «یون بیونگ سه»،‌ وزیر امور خارجه کره‌جنوبی،‌ در روز سه‌شنبه برگزار خواهد کرد و سپس در روز چهارشنبه نیز مقام‌های سه طرف با یکدیگر دیدار می‌کنند.

این اولین دیدار وزیر امور خارجه چین از ژاپن از زمانی است که دولت ژاپن سه جزیره کوچک مورد مناقشه را از صاحبان خصوصی خود در سپتامبر سال ۲۰۱۲ بازپس گرفته است.  

ملی کردن این جزایر که در ژاپن با نام «سنکاکو» و در چین نیز با نام «دیایو» شناخته می‌شود موجب خشم دولت چین شد.

ماه گذشته،‌ یک مقام ارشد ژاپنی گفت که این کشور به دنبال برگزاری نشست مشترک سه جانبه در ماه آگوست است اما افزایش تنش‌ها میان چین و ژاپن در رابطه با مناقشه‌های سرزمینی نگرانی‌هایی را در رابطه با این گفت‌و‌گوها به وجود آورده است.

روابط میان چین و ژاپن در پی ورود کشتی‌های گشت نظامی و ماهی‌گیری دولتی محدود شده است و مقام‌های ژاپنی در این رابطه از چین خواسته‌اند تا به قوانین بین‌المللی پایبند باشند. در مقابل مقام‌های چینی نیز از مقام‌های ژاپنی خواسته‌اند تا در این موضوع دخالت نکند.

کره‌جنوبی و ژاپن مناقشه‌های سرزمینی‌ای در رابطه با جزایر کوچک در میانه راه تا جزایر اصلی دارند.  

این اجلاس به دلیل افزایش تنش‌ها میان کره‌جنوبی و چین در رابطه با تصمیم سئول و واشنگتن برای به کارگیری یک سیستم دفاعی ضد موشکی برگزار می‌شود که مقام‌های آمریکا و کره‌جنوبی اعلام کرده‌اند که این موضوع به دلیل مقابله با تهدید‌های کره‌شمالی است.

مقام‌های چینی به طور علنی و شدید تصمیم بکارگیری سیستم‌های دفاع ضد موشکی تاد را از سوی کره‌جنوبی و آمریکا مورد انتقاد قرار داده‌اند و اعلام کرده‌اند که این تصمیم توازن امنیتی منطقه را بی‌ثبات می‌کند.

به نظر می‌رسد که در نهایت،‌ این اجلاس به وزرا فرصت می‌دهد تا توسعه موشکی و توان اتمی کره‌شمالی را به گفت‌و‌گو بگذراند. تاکنون این اقدام‌ها از سوی هر سه کشور مورد مخالفت قرار گرفته است.

هر سه کشور مزبور آماده شرکت در اجلاسی به میزبانی ژاپن در سال جاری هستند.

 

 

کد خبر : ۴۰۳۳۲۶