خبرگزاری کار ایران

طرح دعوای حقوقی از سوی مسکو علیه وزارت دفاع اوکراین

کمیسیون تحقیقاتی روسیه اقدام به طرح دعوی حقوقی علیه وزارت دفاع اوکراین در رابطه با درگیری در دنباس می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک،‌ کمیسیون تحقیقاتی روسیه یک دعوی حقوقی علیه مقام‌های ارشد نظامی اوکراین آغاز کرده است که شامل وزیر دفاع این کشور نیز می‌شود و به دنبال شکایت از استفاده از روش‌های ممنوع جنگی در دنباس است.

کمیسیون تحقیقاتی روسیه امروز – چهارشنبه – گفت که یک دعوی حقوقی جنایی علیه «استفان پولتراک»،‌ وزیر دفاع اوکراین و شماری از مقام‌های ارشد نظامی برای شکایت از استفاده از روش‌های غیرقانونی جنگی در دنباس است.

در بیانیه این کمیسیون آمده است:« این تحقیقات شواهد کافی برای اقدام‌های غیرقانونی که به دستور مقام‌های ارشد نظامی اوکراین علیه شهروندان این کشور انجام شده را پیگیری قضایی می‌کند. وزیر دفاع اوکراین،‌ «ویکتو موژنکو»،‌ رئیس ستاد مشترک ارتش،‌ «آناتولی پوشنیاکف»،‌ فرمانده پیشین نیروهای زمینی ارتش اوکراین و «سرگئی پوپکو»، فرمانده حال حاضر نیروهای زمینی و «یوری آلرو»،‌ فرمانده گارد ملی در این فهرست قرار دارند.»‌

کی‌یف از بهار سال ۲۰۱۴،‌عملیات نظامی علیه حامیان مستقل دنباس هنگامی که این گروه دولت جدید این کشور را به رسمیت نشناخت به انجام رسانده است.

معاهده صلح مینسک در ماه فوریه سال ۲۰۱۵ از سوی روسیه،‌ اوکراین،‌ آلمان،‌ فرانسه و کی‌یف و جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک به امضا رسیده است. هر دو طرف به طور مکرر به رغم توافق بر سر معاهده صلح یکدیگر را به نقض این معاهده آتش بس متهم کرده‌اند. این توافقنامه خواستار آتش‌بس نهایی،‌ خلع سلاح جبهه نبرد در شرق اوکراین،‌تبادل زندانیان و اصلاحات قانون اساسی که به دونسک و لوهانسک موقعیت ویژه‌ای می‌دهد هستند.

کد خبر : ۴۰۴۱۲۸