خبرگزاری کار ایران

ترکیه باید عملیات نظامی خود را با مسکو و دمشق هماهنگ کند

یک تحلیلگر سیاسی در رابطه با ورود ارتش ترکیه به خاک سوریه گفت که این کشور باید عملیات نظامی خود را با مسکو و دمشق هماهنگ کند.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک،‌ «یاسین اتلیوگلو»،‌ تحلیلگر سیاسی در مصاحبه‌ای گفته است که اگر ترکیه بخواهد عملیات نظامی در شمال سوریه قانونی و قابل‌پذیرش باشد،‌ باید با سایر فعالیت‌های مرتبط با درگیری‌های سوریه منطبق باشد و این بدان معنی است که این کشور باید با مسکو، واشنگتن، تهران و دمشق هماهنگ باشد.

آنکارا با آغاز عملیات نظامی خود در روز چهارشنبه،‌ تانک‌ها و هواپیماها و نیروهای ویژه خود را به کمک ارتش آزاد سوریه فرستاده و آنها را وارد خاک سوریه کرده تا بتواند شهر جرابلس را از دست داعش باز پس گیرد. این عملیات همچنین در راستای متوقف کردن کردهای این کشور از پیشروی به سمت غرب انجام می‌گیرد.

وی با مشخص کردن سه هدف اصلی ترکیه در منطقه گفت که پیگیری این اهداف باعث تامین امنیت در مرز‌های منطقه شده و موجب آزادی شهر الباب و جلوگیری از نیروهای کرد به پیشروی به سمت غرب خواهد شد.

وی همچنین عنوان کرد: « ترکیه تنها در شرایطی می‌تواند به اهداف خود به شمال سوریه دست‌ یابد که حضور نظامی چشمگیری در منطقه داشته باشد. طبیعی است که این موضوع با هماهنگی دولت سوریه،‌ روسیه،‌ آمریکا و ایران انجام نگرفته است و اصول وحدت سرزمینی سوریه در نظر گرفت نشد و فهمی از عملیات نظامی موجود نیز وجود ندارد.»

اگر ترکیه تصمیم بگیرد که استراتژی‌های قبلی را دنبال کند و به تنهایی عمل کند،‌ توازن قبلی قدرت در مرزهای این کشور ممکن است در مدت سه تا پنج ماه بر قرار شود. البته مرز ۱۰۰ کیلومتری میان ترکیه و سوریه در این منطقه به طور عمده از سوی داعش،‌ جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی برای ذخیره سلاح و استفاده در مناطق جنگی مورد استفاده قرار گرفته است.

وی همچنین در ادامه گفت که نیروهای کرد در بیرون راندن شبه‌نظامیان داعش از شهر‌های مرزی بسیار نقش موثری داشته و این موضوع نگرانی ترکیه در تشکیل منطقه مستقل کرد از سوی این نیروها را افزایش داده است. این موضوع ممکن است ترکیه را با بحران روبرو کند. ترکیه تاکنون برای ده‌ها است که با پ‌ک‌ک در جنگ به سر می‌برد. تهاجم نظامی آنکارا در شمال سوریه لزوماً اوضاع در این رابطه را بهبود نخواهد بخشید.

 

 

کد خبر : ۴۰۴۹۶۹