خبرگزاری کار ایران

فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایلنا:

بحران پناهجویان اصلی‌ترین دلیل تضعیف چهره مرکل در آلمان/ اختلاف میان برلین و آنکارا در کوتاه‌مدت حل نمی‌شود

بحران پناهجویان و حوادث امنیتی در آلمان باعث شد تمایل مردم به انتخاب مجدد مرکل برای صدراعظمی کاهش پیدا کند.

«عبدالرضا فرجی‌راد» سفیر پیشین ایران در نروژ با تشریح دلایل کاهش تمایل مردم نسبت به «آنگلا مرکل» در مقام صدراعظمی آلمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا بیان کرد: در بررسی این‌که چرا در نظرسنجی اخیر نیمی از مردم آلمان نسبت به صدراعظم این کشور عدم تمایل پیدا کرده‌اند، می‌بایست دو محور اصلی یعنی «بحران پناهجویان» و «به هم‌ریختگی امنیتی در اروپا» مدنظر قرار گیرد. اتفاقاتی که در اروپا از فرانسه شروع شد و به بلژیک سرایت کرد و نهایتاً وارد خاک آلمان شد، یکی از این موضوع‌ها است. به ویژه این‌که در خصوص پناهجویان، مردم آلمان در ابتدای امر تحت تاثیر احساسات خود قرار گرفتند و تا حدود زیادی با شخص آنگلا مرکل و دولت وی همسو شدند. اما به تدریج که حوادث تروریستی اخیر رخ داد، شاهد آن بودیم که شهروندان آلمانی با این چالش روبه‌رو شدند که آیا با ورود پناهجویان به اروپا و خاک آلمان امنیت آنها به خطر می‌افتد یا خیر؟

وی افزود: مسئله پناهجویان و آزار و اذیت زنان و مشکلات امنیتی که در راستای آن به وجود آمد، موجب شد که احساسات و مواضع مردم آلمان در مواجهه با بحران پناهجویان تغییر پیدا کند. از این جهت معترضان به نظریات و سیاست‌های مرکل در داخل خاک آلمان افزایش پیدا کردند که این امر می‌تواند در انتخابات ۲۰۱۷ بر روی آراء وی اثرگذار باشد. عامل دوم را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد که اول پرونده حملات تروریستی در پاریس و بلژیک است و محور دوم، بحث مونیخ خواهد بود. هرچند که عامل حادثه مونیخ تروریست نبود اما باید توجه داشت که آن شخص افکار ضد مهاجرت داشت و مردم آلمان این مسئله را در کنار موضوع مهاجرت و چالش‌های امنیتی قرار دادند که تا حدود زیادی توانست انتقادهایی را علیه مرکل به دنبال داشته باشد.

به‌رغم مسائل رخ داده و نظرسنجی‌های صورت گرفته در خاک آلمان، نمی‌توانیم بگوییم که آراء مرکل تا حدود زیادی کاهش پیدا کرده است. چراکه ما انتظار داشتیم در خصوص حوادث مونیخ شاهد یک صف‌بندی سیاسی و حتی خیابانی برای ضربه زدن به چهره سیاسی مرکل باشیم. اما به هرحال در نظرسنجی‌هایی که صورت گرفته است، مرکل در حالت فعلی در روی تیغ قرار دارد اما باید دید که ‌آیا تا زمان انتخابات سال آینده آلمان حوادث دیگری رخ می‌دهد که بتواند درصد آرای وی را کاهش دهد یا خیر؟

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با تاکید بر این‌که ممکن است بخش کوچکی از عدم اقبال عمومی مرکل متوجه ترک‌های حاضر در آلمان باشد گفت: بحث جدال سیاسی میان آلمان و ترکیه تا حدود زیادی مربوط به بحث مهاجران می‌شود. طبیعتاً اصطکاک میان آنکارا و برلین می‌تواند در انتخابات ۲۰۱۷ آلمان تاثیرگذار باشد اما گستره آن زیاد نخواهد بود. از این جهت باید بگوییم که مرکل در حال مبارزه با کشورهای خاورمیانه نیست و تا حدود زیادی درصدد است تا بتواند با رویارویی در مقابل اردوغان خواسته‌های مردم خود را عملیاتی کند. اختلافات میان این دو کشور با توجه به این‌که آلمان، از ترکیه و حتی غرب ناراضی است و به دنبال خود، هم‌نوایی اتریش را خواهد داشت، شکل دیگری پیدا خواهد کرد. چراکه عملکرد دولت اردوغان در مواجهه با موضوع مهاجران برای اروپا و به خصوص آلمان راضی‌کننده نبوده است.

سفیر سابق ایران در مجارستان در پایان با تاکید بر این‌که مواجهه برلین و آنکارا در کوتاه مدت حل‌وفصل نخواهد شد، اظهار کرد: اروپا در حالت فعلی اعلام کرده که ترکیه در حال باج‌گیری از اتحادیه اروپا برای بهبود وضعیت مهاجران بوده است. لذا اگر چالش میان ترکیه و آلمان به بالاترین حد خود برسد، سناریوهای بعدی مانند جلوگیری از صادرات ترکیه به اروپا مطرح خواهد شد. باید توجه داشت که یک سری از محصولات خاص کشاورزی و خوراکی ترکیه تنها به اروپا صادر می‌شود و هیچ مشتری دیگری ندارد. از این جهت است که طرح‌ریزی و اجرای این سناریو می‌تواند بر اقتصاد ترکیه تاثیر بگذارد. از جهتی دیگر باید توجه داشت که روابط دو کشور در سراشیبی قرار دارد و علت آن هم کودتای اخیر ترکیه و اقدام‌های اردوغان برای پاک‌سازی ساختار قضایی و سیاسی کشور است. چراکه این پاک‌سازی‌ها با «سه اصل» اتحادیه اروپا یعنی «دموکراسی»، «حقوق بشر» و «اقتصاد آزاد» مغایرت دارد. از این جهت باید منتظر برچسب‌زنی اروپا نسبت به ترکیه باشیم و انتظار نداریم که روابط میان آلمان و ترکیه به این زودی بهبود پیدا کند.

 

کد خبر : ۴۰۵۸۹۶