خبرگزاری کار ایران

آلمان، ترکیه را تهدید کرد

وزیر خارجه آلمان هشدار داد، آنکارا در صورتی که همچنان جلوی بازدید نمایندگان پارلمان آلمان از پایگاه «اینجرلیک» را بگیرد، حمایت برلین در مبارزه با داعش را از دست خواهد داد.

به گزارش ایلنا به نقل از دویچه‌وله، «فرانک والتر اشتاین‌مایر» وزیر خارجه آلمان، روز دوشنبه هشدار داد، در صورتی که آنکارا همچنان جلوی بازدید نمایندگان پارلمان آلمان (بوندس‌تاگ) از پایگاه اینجرلیک را بگیرد، حمایت آلمان در مبارزه با داعش را از دست خواهد داد.

به گفته اشتاین‌مایر، اگر بنا باشد مجلس آلمان ماموریت نظامی خارج از خاک این کشور را در اینجرلیک تصویب کند، باید نمایندگان پارلمان بتوانند از این پایگاه بازدید کنند.

وزیر خارجه آلمان در مصاحبه با شبکه اول تلویزیون سراسری این کشور گفت، دولت آلمان نمی‌تواند از نمایندگان پارلمان انتظار داشته باشد، مأموریتی را برای نیروهای نظامی این کشور در خارج از خاک آلمان تصویب کنند که خود نمایندگان این امکان را نداشته باشند تا شرایط آن منطقه را برسی کنند.

اشتاین‌مایر سعی دارد ترکیه را قانع کند تا سفر نمایندگان کمیسیون‌های دفاعی و امنیتی پارلمان آلمان را به اینجرلیک ممکن سازد.

وزیر خارجه آلمان شرط همتای ترک خود برای اجازه سفر نمایندگان آلمان به پایگاه اینجرلیک را رد کرد. مولود چاوش‌اوغلو گفته بود دولت آلمان باید از قطعنامه پارلمان این کشور، که کشتار ارامنه توسط دولت عثمانی را نسل‌کشی خوانده بود، فاصله بگیرد.

اشتاین‌مایر تصریح کرد: «من هیچ رابطه‌ای بین این دو موضوع نمی‌بینم و این را به وزیر خارجه ترکیه هم گفته‌ام.»

کد خبر : ۴۰۶۰۶۲