خبرگزاری کار ایران

سو چی:

میانمار یک فرصت استثنایی در برقراری صلح دارد

مشاور دولت میانمار گفت که کشورش فرصتی استثنایی برای برقراری صلح دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ «آنگ سان سوچی» مشاور دولت میانمار گفت که کشورش فرصتی استثنایی برای پایان دادن به دهه‌ها شورش در بخش‌های مختلف کشور را دارد.  

سوچی در آغاز مذاکرات پنج روزه، برای پایان دادن به جنبش‌های جدایی‌طلبی که تاکنون جان هزاران تن را گرفته است،‌ قرار دارد. این گفت‌و‌گو‌ها از سوی ۱۷ نماینده از ۲۰ نماینده عمده گروه‌های قومیتی و نژادی در این کشور انجام می‌گیرد. این گروه‌ها که مجموعاً ۴۰ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند شامل گروه‌های کارن،‌ کاچین،‌ شان و وا می‌شوند.

وی که قدرتمندترین فرد در دولت میانمار محسوب می‌شود در این رابطه گفت: « این یک موقعیت استثنایی برای ما است تا وظیفه بزرگ خود را در ساختن تاریخ این کشور به انجام برسانیم. بیایید با حکمت و تدبیر این فرصت استثنایی را در آغوش بگیریم و شجاعانه و با استقامت آینده روشنی را برای خود بسازیم.»

«بان کی مون»‌ دبیر کل سازمان ملل نیز که در این کنفرانس سخن می‌گفت تصریح کرد «هر تغییری ممکن است مخاطره‌آمیز باشد.»

وی افزود:«‌البته خودداری از این تغییرات ممکن است مخاطرات بسیار بزرگتری در پی داشته باشد و ما شواهد تاسف‌باری در این زمینه در سراسر جهان می‌بینیم. من همه طرف‌ها را به ادامه رویارویی و مواجه با مسئولیت‌ها به خصوص مسائل پیش روی جوانان و کودکان در آینده این کشور استثنایی دعوت می‌کنم. »

این گفت‌و‌گو‌های صلح که کنفرانس صلح نام دارد قرار است تا در شهر «پنگلونگ» برگزار شود.

کد خبر : ۴۰۶۶۵۰