خبرگزاری کار ایران

باوند در گفت‌وگو با ایلنا:

نتیجه انتخابات آمریکا بر سیاست خارجی این کشور اثر چندانی ندارد/ تاثیر تفاوت جناح دولت و مجلس، در حوزه داخلی بیشتر است

حوادث و رویدادهای روز در داخل و خارج از خاک ایالات متحده بر تصمیم‌های رئیس‌جمهوری تاثیرات بسزایی خواهد داشت. بنابراین اگر هرکدام از طرفین به عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شود و قوای قانون‌گذاری مخالف وی باشد، بیشتر اختلاف‌ها در حوزه داخلی خواهد بود تا حوزه خارجی.

«داوود هرمیداس باوند» تحلیلگر مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با توصیف سناریوهای احتمالی پس از روی کار آمدن رئیس‌جمهوری آینده آمریکا در مواجهه با نهاد قانون‌گذاری این کشور عنوان کرد: پس از روی کار آمدن رئیس‌جمهوری آینده آمریکا در درجه اول تمامی فعالیت آن فارغ از این‌که به کدام جناح وابسته است، معطوف به تامین منافع ملی و همین طور سیاست‌های خارج از خاک ایالات متحده خواهد شد. باید توجه داشته باشیم که ابعاد منافع ملی برای هر کشور متفاوت است. به عنوان مثال کشوری مانند مالدیو و به طور کلی کشورهایی که توریست‌محور هستند، منافعشان از جذب گردشگر تامین می‌شود. اما کشوری مانند آمریکا به دلیل سیاست‌های گسترده و نقطه‌گذاری‌های بیش از حد، منافعش از غرب آسیا تا اروپا تعریف می‌شود. لذا باید بگوییم که هر شخصی به عنوان رئیس‌جمهوری آینده آمریکا وارد کاخ سفید شود در کلیت، سیاست خارجی را تغییر نخواهد داد اما در مباحث داخلی شاهد تغییرات و حتی اصطکاک میان کاخ سفید و قوای قانون‌گذار خواهیم بود.

وی افزود: از این جهت می‌گوییم که احتمال بروز تقابل میان کاخ سفید و قانون‌گذاران وجود دارد. این تقابل را در زمان ریاست جمهوری اوباما هم شاهد هستیم به خصوص در بحث کنترل سلاح گرم و حتی مباحث اقتصادی که در جایی احتمال تعطیلی دولت آمریکا مطرح شد. باید توجه داشت که دموکرات‌ها به بحث افزایش مالیات و همچنین کاهش قدرت دولت فدرال نظر دارند و در مقابل، جمهوری خواهان در مباحثی مانند بیمه نظر خاصی ندارند و حتی تاکید دارند که اختیار ایالت‌ها نباید کاهش پیدا کند. لذا عمده اختلاف‌های داخلی در هر شرایطی بحث اقتصادی خواهد بود.

در محور دیگر، شعارهایی که در انتخابات توسط نامزدها مطرح شده است و شخصیت‌ها با آن شناخته شده‌اند، به میان می‌آید. باید بدانیم که ۸۰ درصد شعارهای انتخاباتی جنبه تبلیغاتی دارند و رئیس‌جمهوری از هر جناحی که باشد، می‌بایست نظرات و راهکارهای نهادهای امنیتی و سیاسی را مدنظر قرار دهد. اگر کلینتون به عنوان خروجی انتخابات برگزیده شود، بدون شک تا حدود زیادی به اصول دولت اوباما و حزب منتسب به وی پایبند خواهد بود و می‌بایست تعهدات آنها را پیگیری و رعایت کند. اما آن چیزی که بدون شک رخ خواهد، داد نگاه ویژه کلینتون به مباحث حقوق بشری است.

این استاد دانشگاه با اشاره به مخالفت‌ جمهوری‌خواهان و انتقادهای آنها علیه دموکرات‌ها اظهار کرد: مخالفت‌هایی که جمهوری‌خواهان در حالت فعلی از دموکرات‌ها صورت می‌دهند، بیشتر در راستای انتخابات خواهد بود. طبیعتاً حزب رقیب هیچ‌گاه از حزب حاکم حمایت نمی‌کند و حتی از کوچک‌ترین نکته‌ها برای تخریب آن استفاده خواهد کرد. به نظر می‌رسد زمانی که رئیس‌جمهوری به عنوان خروجی انتخابات ۲۰۱۶ معرفی شود، تا حدود زیادی درگیری‌ها کاهش پیدا خواهد کرد اما اختلاف‌های بنیادین میان احزاب به قوت خود باقی خواهد ماند. برای نمونه ممکن است در زمان روی کار آمدن کلینتون و در زمانی که قانون‌گذاران از طیف جمهوری‌خواهان باشند، ارجاع لوایح از سمت دموکرات‌ها به مجلس با مشکل روبه‌رو شود که این امر در گذشته هم مسبوق به سابقه بوده است.

وی ادامه داد: موضوع دیگر این است که حوادث و رویدادهای روز در داخل و خارج از خاک ایالات متحده بر تصمیم‌های رئیس‌جمهوری تاثیرات بسزایی خواهد داشت. از این جهت است که باید بگوییم اگر هرکدام از طرفین به عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شود و قوای قانون‌گذاری مخالف وی باشد، بیشتر اختلاف‌ها در حوزه داخلی خواهد بود تا حوزه خارجی. اگر هم قانون‌گذار از طیف رئیس‌جمهوری باشد تا حدودی اوضاع آرام خواهد شد اما این بدان معنا نیست که مخالفتی از سمت جریان مقابل صورت نگیرد.

اوباما دولتی را تحویل گرفت که دستخوش سیاست‌های غلط بوش پسر در محور سیاست خارجی بود. حتی گفته می‌شود اوباما پس از ورود به کاخ سفید چندین میلیارد دلار به جامعه اقتصادی و صنعتی آمریکا تزریق کرد و توانست یک محرک ویژه برای برون ‌رفت از رکود این کشور دست‌وپا کند. باید بدانیم که در آمریکا موضوع‌های اقتصادی در اولویت قرار دارد و از این جهت است که به نظر می‌رسد دولت بعدی وضعیتش بهتر از دولت اوباما باشد.

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: از منظری دیگر، انتقادهای جمهوری‌خواهان علیه اوباما و دموکرا‌ت‌ها به دلیل شرایط زمانی و مکانی مشخصی صورت گرفته است. در مقابل، عده‌ای از جمهوری‌خواهان با روی کار آمدن ترامپ به عنوان خروجی نهایی حزبشان احساس خطر کردند و حیثیت ایالات متحده را در خطر دیدند. از این رو احتمال دارد عده‌ای از آنها یا رای ندهند یا آن‌که به حزب مقابل و احزاب سوم و چهارم رای دهند.

کد خبر : ۴۰۶۹۶۰