خبرگزاری کار ایران

چین و ترکیه بر افزایش همکاری‌های ضد تروریستی تأکید کردند

روسای جمهوری چین و ترکیه بر ضرورت تعمیق همکاری‌های ضد تروریستی تأکید کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز،‌ «شی جین پینگ» رئیس‌جمهوری چین به همراه «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، امروز – شنبه – توافق کردند تا همکاری‌های ضد تروریستی را تعمیق کنند. مقام‌های دو کشور همچنین متعهد شدند تا اختلاف نظر‌های قبلی در رابطه با اقلیت مسلمان ترک‌زبان چین را کنار گذارند.

صدها و شاید هزاران «اویغور» با فرار از ناآرامی‌ها در غرب چین به طور مخفیانه به مناطقی از ترکیه رفته و به گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه پیوسته‌اند.

البته آنکارا سال گذشته قول داد که مرز‌های خود را بر روی مهاجران ایغوری که بر اساس گفته فعالان حقوق بشری در حال محاکمه شدن مذهبی در چین هستند، بگشاید. پکن اتهامات در رابطه با اعمال محدودیت در رابطه با آزادی مذهبی اقلیت اویغور را رد کرده است.

رئیس‌جمهوری چین به اردوغان گفت که از تاکید ترکیه بر عدم اجازه به استفاده از خاک ترکیه برای اقدام‌های خلاف امنیت ملی علیه چین،‌استقبال می‌کند.

وی افزود:« که چین امیدوار است تا دو طرف به توافقی در رابطه با افزایش قابل ملاحظه همکاری‌های ضد تروریستی دست یابند.»

اردوغان نیز در این دیدار تاکید کرد باید روابط دو طرف را تقویت کند.

وی در این رابطه افزود:«مبارزه با تروریسم یک موضوع طولانی مدت بوده و موضوعی است که از سوی جی۲۰ نیز باید دنبال شود.»

این مقام ارشد ترک همچنین از چین برای حمایت از امنیت و ثبات ترکیه تشکر کرد و اظهار امیدواری کرد که همکاری‌های ضد تروریستی افزایش یابد.

ترکیه که عضو ناتو است با آمریکا در حال نبرد با داعش در سوریه است و شاهد شماری از بمب‌گذاری‌های مرگبار در سال جاری در خاک خود بوده است. 

کد خبر : ۴۰۷۴۶۴