خبرگزاری کار ایران

روزنامه آلمانی «ولت آم زونتاگ»:

آنکارا ضرب‌الاجل اجرای توافق لغو روادید با اروپا را تا پایان سال ۲۰۱۶ به تعویق می‌اندازد

یک روزنامه آلمانی امروز – یکشنبه – به نقل از مقام‌های ارشد دولتی ترکیه نوشت که آنکارا تصمیم دارد ضرب‌الاجل اجرایی شدن توافق لغو روادید با اتحادیه اروپا را تا پایان سال جاری میلادی به تعویق بیندازد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، روزنامه «ولت آم زونتاگ» نوشت که در حالی که مقام‌های آنکارا پیش از این، ماه اکتبر را ضرب‌لاجل اجرای توافق لغو روادید با اتحادیه اروپا اعلام کرده بودند، قرار است این ضرب‌الاجل را تا پایان سال جاری میلادی به تعویق بیندازند.

آنکارا پیش از این تهدید کرده بود که در صورتی که تا ماه اکتبر قوانین لغو روادید سفر شهروندان ترکیه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا اجرایی نشود، از توافق درباره مهاجران با این اتحادیه خارج خواهد شد.

«عمر چلیک» وزیر اتحادیه اروپای ترکیه روز گذشته بعد از دیدار با مقام‌های اروپایی، تاکید کرد که این مساله اهمیت چندانی ندارد.

روزنامه ولت آم زونتاگ به نقل از مقام‌های ارشد ترکیه که به روند گفت‌وگوها با اتحادیه اروپا نزدیک هستند، نوشت که تاخیر در اجرای توافق لغو روادید شهروندان ترک تا ماه نوامبر یا دسامبر قابل قبول است. مقام‌های ترکیه در عین حال تاکید کرده‌اند که این تاخیر نباید بیشتر از پایان سال جاری میلادی باشد.

این روزنامه آلمانی بدون اشاره به جزئیات بیشتر نوشت که ترکیه و اتحادیه اروپا اختلاف‌ها درباره اجرای قوانین ضدتروریستی در ترکیه که اتحادیه اروپا آن را به عنوان شرطی برای اجرای توافق لغو روادید با این کشور می‌داند را کم‌ کرده‌اند.

اتحادیه اروپا که برای جلوگیری از ورود مهاجران به اتحادیه اروپا به آنکارا نیازمند است، در حال حاضر به دنبال کاهش تنش‌ها با ترکیه پس از کودتا است.

اتحادیه اروپا نگران است که ترکیه با به کارگیری گسترده قوانین ضد تروریسم، از آن برای سرکوب مخالفان رئیس‌جمهوری این کشور استفاده کند.     

 

 

کد خبر : ۴۰۷۶۸۶