خبرگزاری کار ایران

تظاهرات بودایی‌های میانمار علیه سفر عنان به ایالت «راخین»

صدها نفر از بودایی‌های میانمار در اعتراض به سفر دبیرکل پیشین سازمان ملل و مسئول رسیدگی به وضعیت مسلمانان این کشور به ایالت «راخین»، تظاهرات کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز،‌ حدود هزار نفر در میانمار امروز – سه‌شنبه – علیه ورود یک کمیسیون مشورتی به رهبری «کوفی عنان» دبیرکل پیشین سازمان ملل به ایالت راخین تظاهرات کردند.

این هیئت، به دنبال ‌راه‌حلی برای درگیری‌ها میان بودائیان و اقلیت مسلمان «روهینجا» است،‌ که باعث مخدوش شدن فرایند‌های دموکراتیک در این کشور شده است.

وضعیت اقلیت روهینجا،‌ پرسش‌هایی را در رابطه با تعهدات «آنگ سان سوچی»،‌ مشاور ارشد دولت میانمار در ارتباط با حقوق بشر مطرح کرده و موجب بروز مسائل حساس سیاسی در رابطه با حزب «اتحاد ملی برای دموکراسی»شده است.

این حزب، سال گذشته موفق به پیروزی در انتخابات شده است.

ساکنان محلی و راهبان بودایی،‌ با ملحق شدن به این تظاهرات که از سوی ده‌ها پلیس تحت نظارت بود و به رغم بارش باران در شمال شرق ایالت راخین برگزار می‌شد،‌ «مواضع مداخله‌جویانه» اعضای ۹ نفره این کمیسیون را چالش‌برانگیز خواندند.

در جریان ورود اعضای کمیسیون به رهبری عنان،‌ تظاهرکنندگان با سر دادن فریاد به حضور آن‌ها اعتراض کردند. این جمعیت با ورود این هیئت،‌ به دنبال آن‌ها حرکت کرده و به مکان سخنرانی عنان و دیدار وی با جوامع بودایی راخین و روهینجا رفتند.

این درگیری‌ها میان بودایی‌های راخین و مسلمانان روهینجا در سال ۲۰۱۲ رخ داد و در جریان آن، بیش از ۱۰۰ نفر کشته و برخی از محله‌ها نیز با خاک یکسان شدند.

بر اساس این گزارش، بسیاری از مسلمانان روهینجا قادر به جابه‌جایی در کشور نبوده، از دسترسی به خدمات اولیه محروم هستند و اکثرا قادر به کسب شهروندی در میانمار نیستند.

 

   

 

 

کد خبر : ۴۰۸۵۰۲