خبرگزاری کار ایران

پترو پوروشنکو:

جلب حمایت غرب برای مقابله اوکراین با روسیه دشوارتر می‌شود

رئیس‌جمهوری اوکراین گفت که جلب حمایت غرب برای مقابله این کشور با روسیه دشوارتر خواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «پترو پوروشنکو» رئیس‌جمهوری اوکراین،‌ امروز – سه‌شنبه – گفت که هر چه زمان می‌گذرد، جلب حمایت غرب در مبارزه با «تجاوز روسیه» برای اوکراین دشوارتر شده و احتمال اشغال کامل این کشور از سوی روسیه را نیز نمی‌توان رد کرد.

پوروشنکو گفت که توان داخلی اروپا در حال آزموده شدن در برابر بحران‌های مهاجران و حمله‌های شبه‌نظامیان است.

وی همچنین هشدار داد که انتخابات سال ۲۰۱۷ ممکن است شاهد قدرت گرفتن نیروهای سیاسی مشتاق به مصالحه با کرملین باشد.

اظهارات این مقام ارشد اوکراینی،‌ حاکی از وجود نگرانی‌ها در رابطه با از دست دادن حمایت‌های غرب در مقابله با روسیه در قبال الحاق کریمه در سال ۲۰۱۴  و درگیری‌ها میان ارتش اوکراین و جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در منطقه «دونباس» است.

شکاف‌هایی در رابطه با ادامه تحریم‌ها در مورد روسیه میان مقام‌های اتحادیه اروپا وجود دارد. این تحریم‌ها تا کنون از منظر اقتصادی به هر دو طرف ضربه زده است.

قانون‌گذاران اوکراینی تا پیش از این،‌ نگرانی‌های خود را در رابطه با رشد تفکرات پوپولیستی در اروپا ابراز کرده و بر این باورند که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ممکن است منجر به تضعیف حمایت از کی‌یف شود.

پوروشنکو در این‌باره گفت: «نیاز اوکراین به حمایت بین‌المللی قوی در نبرد علیه تهاجم روسیه،‌ ادامه دارد. اما اطمینان حاصل کردن، از ادامه این نیاز، بیش از پیش به دلیل عوامل نظری و عملی، برای دیپلمات‌های ما دشوارتر می‌شود.»

درگیری‌ها در دونباس تا کنون جان ۹ هزار و ۵۰۰ نفر را گرفته است. این درگیری‌ها از دو سال پیش و از زمانی که یک آتش‌بس در این زمینه نقض شد،‌ شدت گرفت.

تنش‌ها میان اوکراین و روسیه در ماه آگوست و در پی اتهام‌زنی روسیه به اوکراین در طرح‌ریزی حمله‌ها در کریمه،‌ تشدید شد.

در حالی که پوروشنکو اعلام کرده است که اوکراین در حال حاضر امن‌تر از یک سال پیش است،‌ در عین حال هشدار داده که احتمال اشغال کامل این کشور از سوی روسیه را نمی‌توان رد کرد.

پوروشنکو در این‌باره گفت: «طی سال آینده، نیروهای سیاسی در کشور‌های مختلف اروپایی ممکن است در نتیجه انتخابات به قدرت برسند. این نیروهای جدید ممکن است تمایل داشته باشند تا با کرملین مصالحه کنند.»

وی همچنین افزود: «‌اروپا هنوز با یک صدا سخن می‌گوید،‌ اما هنوز کشور‌هایی وجود دارد که لهجه روسی در آن شنیده می‌شود.»   

 

 

کد خبر : ۴۰۸۵۶۶