خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور اتریش:‌

وین از مجارستان شکایت می‌کند

وزیر کشور اتریش اعلام کرد که اگر مجارستان از مهاجران بازگردانده شده استقبال نکند،‌ اتریش به دادگاه شکایت خواهد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز،‌ وزیر کشور اتریش، امروز – چهارشنبه –  اعلام کرد، اگر مجارستان از بازپس‌گیری مهاجران خودداری کند،‌ وین در این رابطه تحت قوانین اروپایی که از سال گذشته به منظور تسهیل فرآیند ورود مهاجران در نظر گرفته شده است،‌ به دادگاه‌ شکایت ‌می‌کند.

مقام‌های اتریش و مجارستان می‌گویند یک‌سال پس از آنکه مرز‌های مشترکشان به مکانی برای ورود مهاجرانی به اروپا تبدیل شده است که بسیاری از آن‌ها به سمت آلمان می‌روند،‌ وضعیت کاملا تحت کنترل است.

صد‌ها هزار نفر از مهاجرانی،‌ که از کشور‌های جنوب اروپا به سمت اتریش،‌ آلمان و سوئد می‌روند،‌ اجرایی کردن مقررات دوبلین را در فرستادن مهاجران به سمت مکان ورودی اولیه خود سخت‌تر کرده است.

کشورهای مرکزی و شرقی اروپایی،‌ از جمله مجارستان،‌ تا کنون با هر گونه تلاش برای مجبور کردن دولت‌ها به پذیرش مهاجران بازگردانده شده،‌ مخالفت می‌کنند.

«ولفگانگ سوبوتکا» وزیر کشور اتریش در این زمینه گفته است:« ما در مجموع یک نظام دوبلین اروپایی داریم. اتحادیه اروپا مسئول نظام دوبلین است و دولت‌ها و گروه‌هایی از دولت‌ها که به طور دائم قوانین را بشکنند باید عواقب قانونی آن را نیز بپذیرند.»

وی در پاسخ به پرسشی در رابطه با مجارستان و عدم پذیرش مهاجران بازگردانده شده تحت قوانین دوبلین گفت:‌« در آن صورت،‌ اتریش باید به دادگاه شکایت کند. این کشور باید در نظر داشته باشد که اتحادیه اروپا مطابق قانون عمل می‌کند.»

دولت مجارستان تاکنون برای مدت زمان زیادی توافق دوبلین را تمام شده دانسته است. مقام‌های دولتی برای پاسخگویی در این زمینه حاضر به اظهار نظر نشدند.

اتریش ابتدا، از‌ ورود شمار زیادی از مهاجران از خاورمیانه و افغانستان استقبال می‌کرد. اما ‌دولت محدود کردن قوانین مهاجرت را کمی پیشتر در سال جاری آغاز کرده و به طور سالانه نیز در حال محدود کردن شمار درخواست‌های مهاجرت است.

این گام‌ها که به طور گسترده از سوی گروه‌های حقوق بشری و اتحادیه اروپا، مورد انتقاد قرار گرفته است به نظر می‌رسد که با افزایش حمایت از حزب راستگرای آزادی مرتبط است.

کد خبر : ۴۰۸۹۲۹