خبرگزاری کار ایران

بخشایشی اردستانی در گفت‌وگو با ایلنا:

تهدید منافع آمریکا در موصل، دلیل اصلی مخالفت با حضور بسیج مردمی عراق است

غربی‌ها درصدد هستند بتوانند از کردها به عنوان یک عمل کننده در مقابل داعش استفاده کنند تا نهایتاً پاک‌سازی موصل را به شیوه خود به نتیجه برسانند و بهره‌برداری‌های نظامی و سیاسی را صورت دهند.

«احمد بخشایشی اردستانی» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به سخنان اخیر نخست‌وزیر عراق مبنی بر حضور قطعی نیروهای بسیج مردمی عراق در عملیات آزادسازی موصل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: باید دانست که نیروهای حشد الشعبی عراق یک میراث گرانمایه برای این کشور محسوب می‌شوند. به معنای واقعی کلمه این جنبش که به بسیج مردمی عراق معروف است، نه تنها برای دولت بلکه برای تمامی این کشور اهمیت زیادی دارد. چراکه علاوه بر مبارزه با تروریسم، شاهد خیزش رفتارهای مردمی برای دفاع از عراق هستیم و همین موضوع ارزش بسیار زیادی دارد.

وی ادامه داد: عده‌ای بر این عقیده‌ هستند که تنها در عراق نظاره‌گر شکل‌گیری و حضور نیروهای مردمی هستیم اما با نگاهی به کشورهای منطقه مانند لبنان، یمن و سوریه، می‌بینیم که نمونه‌های مشابه حشد الشعبی در آنها وجود دارد که اتفاقاً توانسته‌اند نقش بسزایی در تامین امنیت کشور بازی کنند. تفاوتی که میان نیروهای مردمی عراق با سایر کشورها وجود دارد، این است که چارچوب آنها را شیعیان این کشور تشکیل می‌دهند که البته پس از مدتی شاهد پیوستن صفوف اهل سنت و حتی کردها به این جنبش مردمی بودیم که این خود نشان از وحدت کشور عراق در مبارزه با تروریسم دارد.

مخالفت آمریکا تنها با حضور نیروهای بسیج مردمی در پاک‌سازی موصل نیست بلکه از ابتدای تشکیل حشدالشعبی در عراق شاهد بودیم که غربی‌ها به انواع و اقسام مختلف درصدد به حاشیه راندن این جنبش مردمی بودند. تا جایی که شاهد بودیم در پارلمان عراق طرحی در خصوص فدرالی کردن امنیت این کشور مطرح شد و فراکسیون‌های متمایل به عربستان و آمریکا از این طرح استقبال کردند که البته این طرح عملیاتی نشد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با تاکید بر این‌که دلیل اصلی غربی‌ها برای جلوگیری از حضور حشدالشعبی‌ در عراق مصادره پیشروی‌های میدانی و سیاسی در این کشور است، گفت: عراقی‌ها پس از آن که فهمیدند نیروهای مردمی، در میدان عملیاتی به عنوان نیروی پیش‌رونده عمل می‌کنند از آنها در سایر عملیات‌ها استفاده کردند و نقش آن را افزایش دادند. در مقابل، آمریکایی‌ها که از سال ۲۰۰۳ در عراق حضور دارند، منافع سیاسی خود را در خطر دیدند. چراکه فارغ از بحث میدانی، آنها معتقدند که نیروهای مردمی عراق به دلیل این‌که به دولت این کشور مرتبط هستند می‌توانند چهره العبادی و به طور کلی شیعیان را تقویت کنند و این خلاف راهبردهای اتخاذ شده از سوی آنها است و می‌تواند منافع واشنگتن را تهدید کند. از این نظر به مخالفت با حضور حشد الشعبی‌ در عملیات‌های عراق پرداختند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در ابتدای امر، میان «نوری مالکی» نخست‌وزیر سابق عراق و نخست‌وزیر فعلی یعنی «حیدر العبادی» در مورد ماهیت و عملکرد نیروهای بسیج مردمی این کشور اختلاف‌نظر وجود داشت اما هدایت صحیح این جریان مردمی و خروجی آن در صحنه عمل و به خصوص مبارزه با داعش، معادلات و دیدگاه‌های داخلی و خارجی را تغییر داد. باید مد نظر داشته باشیم که یکی از دلایل اصلی مخالفت غربی‌ها با حضور بسیج مردمی در عملیات پاک‌سازی موصل، حضور کردها در آنجا است. به گونه‌ای که غربی‌ها در صدد هستند تا بتوانند از کردها به عنوان یک عمل‌کننده در مقابل داعش استفاده کنند تا نهایتاً پاک‌سازی موصل را به شیوه خود به نتیجه برسانند و بهره‌برداری‌های نظامی و سیاسی را صورت دهند. اما اقدام اخیر العبادی مبنی بر اطلاق عنوان «سازمان دولتی» به حشدالشعبی موجب شد تا وجهه آن افزایش پیدا کند و به عنوان یک تشکیلات قانونی از آن سخن به میان بیاید.    

کد خبر : ۴۰۹۱۷۳