خبرگزاری کار ایران

کنگره آمریکا طرح دریافت غرامت ۱۱ سپتامبر از عربستان را بررسی می‌کند

مجلس نمایندگان آمریکا این هفته درباره طرحی رای گیری خواهد کرد که به خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر اجازه خواهد داد تا از دولت عربستان سعودی برای دریافت غرامت، شکایت کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از آناتولی، بنا به اعلام مسئولان حزب جمهوری‌خواه ایالات متحده آمریکا، نمایندگان کنگره آمریکا، طی هفته جاری طرح قانونی را بررسی و احتمالاً تصویب خواهند کرد که به خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ اجازه خواهد داد تا از عربستان سعودی برای دریافت غرامت مالی شکایت کنند.

گفته می شود این لایحه که توسط یک سناتور دموکرات و یک سناتور جمهوری‌‌خواه تهیه شده و در پایان ماه می با اکثریت مطلق آرا به تصویب مجلس سنای ایالات متحده رسید، در مجلس نمایندگان این کشور نیز به راحتی تصویب شود.

در این صورت لایحه مذکور در آستانه پانزدهمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر برای تصویب به باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا ابلاغ خواهد شد ولی مقامات دولت آمریکا اعلام کرده‌اند که اوباما این لایحه را رد خواهد کرد.

قانونی که در سال ۱۹۷۶ در آمریکا تصویب شده بود، از بررسی شکایت از سایر کشورها در دادگاه‌های آمریکا جلوگیری می‌کند اما لایحه اخیر امکان انجام تغییرات استثنایی در این قانون را فراهم می کند.

بر اساس این گزارش، عربستان سعودی به دنبال مطرح شدن این لایحه واکنش نشان داد و اعضای کنگره ایالات متحده آمریکا را به فروختن اموال آنان به مبلغ ۷۵۰ میلیارد دلار تهدید کرده بود.

گفتنی است دولت عربستان سعودی برای رد لایحه مذکور، میان اعضای کنگره آمریکا اقدام به لابی‌گری انجام داده است. دولت اوباما نیز از اعضای کنگره خواست تا این لایحه را تصویب نکنند و هشدار داد که شهروندان آمریکا با آغاز روند‌های قضایی مشابه آن در سایر کشورها علیه آمریکا، ممکن است به خطر بیفتند.

کد خبر : ۴۰۹۲۰۱