خبرگزاری کار ایران

میزان کمک نظامی واشنگتن به ریاض در دولت اوباما به ۱۱۵ میلیارد دلار رسید

رئیس‌جمهوری آمریکا تاکنون قراردادهای تسلیحاتی به ارزش ۱۱۵ میلیارد دلار با عربستان‌سعودی به امضا رسانده است.

به گزارش ایلنا به نقل از آنتی‌وار،‌ گزارش جدیدی از سوی مرکز بین‌المللی سیاست‌گذاری عنوان کرده که در زمان تصدی «باراک اوباما»،‌رئیس‌جمهوری آمریکا،‌وی حدود ۱۱۵ میلیارد دلار کمک تسلیحاتی به عربستان سعودی ارائه داده است. این معاهده‌های نظامی در قالب ۴۲ معاهده جداگانه انجام گرفته که این میزان تاکنون بیشترین میزان در یک دولت آمریکایی محسوب می‌شود.

داده‌های مطروحه در این گزارش از سوی آژانس همکاری‌های دفاعی امنیتی ارائه شده است. این آژانس یک سازمان مستقر در پنتاگون است که میزان خرید و فروش بین‌المللی سلاح را بررسی می‌کند. اکثر معاهده‌های انجام گرفته در نهایت مورد تایید قرار گرفتند و میزان بالایی از سلاح‌ها هنوز منتقل نشده است.

این موضوع در میان نارضایتی جوامع بین‌المللی در رابطه با حمله نظامی عربستان در یمن انجام می‌گیرد که آمریکا نیز در آن شرکت کرده است. تلفات سنگین شهروندان که اکثراً در نتیجه حمله‌های هوایی عربستان سعودی انجام گرفته در حال افزایش فشار بر روی دولت اوباما برای محدود کردن خشونت‌ها است.

تاکنون مقام‌های آمریکایی درخواست‌های محدود کردن فروش سلاح به عربستان سعودی را در جنگ با یمن رد کرده‌اند و گفته‌اند که فروش اسلحه به آن‌ها برتری‌های مورد نیاز را ارائه می‌کند. میزان بالایی از سلاح‌هایی که هنوز انتقال نیافته‌اند نشان‌گر آن است که سعودی‌ها به دنبال افزودن به قابلیت‌های نظامی بالای خود هستند و آمریکا نیز به این کار تمایل دارد.

کد خبر : ۴۰۹۲۰۳