خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

روس‌ها درصدد مشغول نگه داشتن غرب در پرونده سوریه هستند/ اوباما به دنبال کسب افتخار برای دموکرات‌هاست

رئیس‌جمهوری آمریکا در ماه‌های آخر فعالیت خود قصد دارد تا برخی از پرونده‌ها را به صورت ماندگار در ساختار سیاسی ایالات متحده از خود به یادگار بگذارد.

«علی بیگدلی» تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به توافق میان آمریکا و روسیه مبنی بر اعمال آتش‌بس در سوریه عنوان کرد: در شرایط فعلی و با توجه به حصول آتش‌بس و پس از آن حملات مشترک آمریکا و روسیه علیه مواضع تروریست‌ها در سوریه، دو محور را می‌توان مورد بررسی قرار داد: اول این‌که اوباما در ماه‌های آخر ریاست‌جمهوری خود قصد دارد تا برخی از پرونده‌ها را به صورت ماندگار در ساختار سیاسی ایالات متحده از خود به یادگار بگذارد تا کلینتون هم براساس همسویی‌هایی که با دموکرات‌ها دارد، ادامه‌دهنده آنها باشد. بر این مبنا پرونده سوریه یکی از این موضوع‌ها است.

وی ادامه داد: از منظر دیگر و در بخش دوم می‌بایست به این نکته توجه شود که روسیه پرونده سوریه را به عنوان یک گروگان در مقابل مساله اوکراین در دست خود دارد. چراکه مسکو می‌خواهد با نقش‌آفرینی در پرونده سوریه تحریم‌هایی که علیه فدراسیون روسیه از طریق آمریکا و اتحادیه اروپا اعمال شده را تا حدود زیادی کاهش دهد.  لذا می‌توانیم بگوییم که روس‌ها در صدد مشغول نگه داشتن غربی‌ها در پرونده سوریه هستند که البته همین اقدام حدود یک سال پیش توسط «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه بیان شد که هم‌اکنون می‌بینیم اظهارات وی جنبه عملی پیدا کرده است.

نزدیک شدن روسیه و عربستان به یکدیگر خصوصاً در بحث انرژی موجب شده تا آمریکایی‌ها تا حدود زیادی نگران ارتباط میان مسکو و ریاض باشند. به طوری که بعد از پرونده هسته‌ای ایران و پس از آن که آمریکا به صورت مستقیم در سوریه اقدام به ورود ودر پیش گرفتن رویکرد نظامی نکرد، سعودی‌ها از ایالات متحده دلگیر شده و شاهد بودیم که روابط آنها تا حد زیادی متزلزل شد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر نزدیک شدن مسکو و واشنگتن به یکدیگر گفت: با توجه به رخدادهایی که در عرصه سیاسی بحران سوریه روی داده است، بیشترین حد نزدیک شدن آمریکا و روسیه به یکدیگر را شاهد هستیم. در اینجاست که اقدام‌های سیاسی کشورهایی مانند عربستان، ترکیه و سایر کشورهایی که از سال‌های اول بحران سوریه دراین پرونده حضور داشتند به حاشیه رانده شده است. حتی در بعضی از بخش‌های مذاکرات بحث برداشته شدن تحریم‌های روسیه جزء یکی از شروط پنهان بوده است. از این منظر باید بگوییم که مذاکرات سوریه از اختیار برخی بازیگران منطقه و فرامنطقه‌ای خارج شده است و به بیانی دیگر، این آمریکا و روسیه هستند که این پرونده را خط‌دهی می‌کنند.  

در مرحله بعدی آمریکا و روسیه در جریان مذاکرات خود خواهند توانست با برخی از گروه‌های معارض کنار بیایند و در آنجاست که داعش و جبهه فتح الشام (جبهه النصره سابق) مورد هدف قرار خواهد گرفت. یکی دیگر از محورهایی که می‌بایست به آن توجه شود و به نوعی اثبات‌ تغییر معادلات در پرونده سوریه به حساب می‌آید، نگرانی ترکیه در قبال ایجاد یک کریدور کردی در شمال حلب و مرزهای خود است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که ترکیه مواضع خود را نسبت به گذشته تغییر داده است. اما این که «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه به برقراری آتش‌بس آن هم در عید قربان اشاره می‌کند، نشان از این دارد که ترکیه توانسته است تا جایی نفوذ خود در این پرونده را به رخ بکشد. چراکه اردوغان در نشست گروه ۲۰، مدت و بازه زمانی شروع آتش‌بس را عید قربان اعلام کرد. درست است که در کلیت با طرح ایجاد منطقه امن و انتقال پناهجویان که از سوی ترکیه مطرح شده بود مخالفت شد، اما همین که در مورد زمان برقراری آتش‌بس از سوی روسیه اشاره‌هایی صورت می‌گیرد، نشان از حضور فعال آنها در این پرونده دارد. لذا به نظر می‌رسد ترکیه نسبت به قبل فعال‌تر شده و با صرف‌نظر از اختلاف میان ریاض و آنکارا، کشورهای بازیگر در این پرونده که در سطح دوم قرار داشتند کنار زده شدند و آمریکا و روسیه به عنوان بازیگر اصلی عهده‌دار این موضوع شدند.

کد خبر : ۴۰۹۷۳۲