خبرگزاری کار ایران

سارکوزی:

برای برقراری امنیت باید ایستادگی کرد

رئیس‌جمهوری پیشین فرانسه طرح‌های خود برای سختگیری علیه شبه‌نظامیان تروریست در این کشور را اعلام کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «نیکلاس سارکوزی»،‌رئیس‌جمهوری سابق فرانسه امروز – یکشنبه – در مصاحبه‌ای با روزنامه «لژورنال دو دیمانش»،‌ گفت که فرانسه باید با ایجاد دادگاه‌های ویژه و مراکز نگهداری خاص برای برقرای امنیت در مقابل شبه‌نظامیان به سختی ایستادگی کند.

پاریس یکشنبه گذشته و در پی پیدا شدن یک خودرو پر از سیلندر‌های گاز در نزدیکی کلیسای نتردام در حادثه‌ای که ممکن بود به یک حمله تروریستی در ایستگاه راه‌آهن پاریس، بدل شود در وضعیت هشدار کامل قرار گرفت.

امنیت یک موضوع کلیدی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۷ است چراکه تاکنون بیش از ۲۳۰ نفر در حمله‌های شبه‌نظامیان در خاک فرانسه از ژانویه سال ۲۰۱۵ تاکنون کشته شده‌اند.

اظهارات سارکوزی در پی سخنان «فرانسوا اولاند»،‌رئیس‌جمهوری سوسیالیست فرانسوی مطرح می‌شود که در آن وی از واکنش‌های تند علیه حمله‌های شبه‌نظامیان انتقاد کرده و آن‌ها را در راستای تخریب مدل سوسیالیستی فرانسه دانستند.

سارکوزی با اتخاذ رویکرد سختگیرانه‌تر در مصاحبه خود پیشنهاد کرد که به طور سیستماتیک شهروندان فرانسوی را که مظنون به داشتن ارتباط با شبه‌نظامیان هستند، در مراکز مخصوص در بازداشت نگاه دارند.

وی در مصاحبه خود افزود:«‌هر فرانسوی که مظنون داشتن ارتباط با تروریسم است و به طور منظم در حال ارتباط با سایت‌های جهادی است یا رفتارش نشانه‌هایی از تندروی دارد و در ارتباط نزدیک با افراد تندرو است باید در مراکز بازداشت نگه‌داری شود.»

ساکوزی که ماه پیش نامزدی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری آوریل ۲۰۱۷ اعلام کرده بود گفته است که هیچ جایگاهی برای «ملاحظات قانونی» با مبارزه علیه تروریسم وجود دارد.

بر اساس آخرین نظرسنجی‌های انجام گرفته،‌رای‌دهندگان برای تامین امنیت بیش از همه به «آلن ژوپه» نخست‌وزیر پیشین تمایل دارند و سارکوزی در این زمینه در مقام دوم قرار دارد. «مانوئل والس»،‌نخست‌وزیر کنونی در این نظرسنجی در مقام سوم و اولاند نیز در مقام هشتم قرار دارد.

«ژان ژاک اورواس»،‌وزیر دادگستری فرانسه در مصاحبه جداگانه‌ای با یک روزنامه فرانسوی امروز – یکشنبه – گفت که طرح‌هایی برای ارائه به مانوئل والس در هفته آینده دارد تا ظرفیت مراکز زندان را افزایش دهد.

وی افزود:«‌من طرفدار ایجاد مراکز نگه‌داری مخصوص تروریست‌ها نیستم اما چالش واقعی آمادگی برای آزادسازی کسانی است که برای مدت کوتاه و یا متوسطی بازداشت می‌شوند.»

 

 

کد خبر : ۴۰۹۸۷۳