خبرگزاری کار ایران

ارتش آمریکا اردوگاه پنجم گوانتانامو را بست

یک مقام ارتش آمریکا گفت که این کشور اردوگاه پنجم گوانتانامو را بست.

به گزارش ایلنا به نقل از فرانس۲۴ و خبرگزاری فرانسه،‌ یک مقام ارتش آمریکا روز پنجشنبه گفت که ارتش آمریکا یک مرکز بازداشت فوق امنیتی در گوانتانامو را بسته است. این در حالی است که جمعیت این زندان مناقشه‌برانگیز در حال کاهش است.

این اردوگاه که در سال ۲۰۰۴ با هزینه‌ای بالغ بر ۱۷ میلیون دلار ساخته شد،‌ قرار است تا به یک مرکز پزشکی تغییر یابد و خدمات روانشناسی برای بازداشت‌شدگان ارائه دهد.

تنها شمار کوچکی از بازداشت‌شدگان،‌ پس از انتقال ۱۵ زندانی به امارات متحده عربی در ماه گذشته در این اردوگاه باقی مانده بودند.

این اقدام آغازی برای فرآیند بستن کامل این زندان نظامی در کوبا است که مرکز گزارش‌های مناقشه‌برانگیز در رابطه با شکنجه و بازداشت‌های غیر قانونی بوده است. در زمان اوج خود این زندان حدود ۷۰۰ زندانی را در خود جای داده بود.

«باراک اوباما»،‌رئیس‌جمهوری آمریکا از سال ۲۰۰۹ تاکنون خواستار بستن این مجموعه شده بود اما تلاش‌های او از سوی قانون‌گذاران جمهوری‌خواه مسدود شده بود. بسیاری از این قانون‌گذاران این زندان را ابزار مناسبی برای مقابله با ترور دانسته‌اند. اوباما در سخنرانی خود در ماه فوریه با دفاع از طرح‌هایش برای بستن این مجموعه،‌آن را خوراک تبلیغاتی برای گروه‌های تروریستی دانست. 

کد خبر : ۴۰۹۹۲۱