خبرگزاری کار ایران

ترکیه رسما خواستار بازداشت گولن شد

ترکیه به طور رسمی از واشنگتن خواست تا روحانی مخالف این کشور را بازداشت کند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز،‌ تلویزیون ان‌تی‌وی، امروز – سه‌شنبه – اعلام کرد که ترکیه رسما از آمریکا خواسته تا «فتح‌الله گولن»،‌ روحانی مخالف این کشور که در آمریکا مستقر است را به اتهام هدایت کودتای نظامی در ترکیه در تاریخ ۱۵ جولای بازداشت کند.

ترکیه جنبش گولن را به تحریک کودتای نافرجام در این کشور در دو ماه گذشته متهم کرده است.  سربازان در این کودتا با تانک‌ها و جنگنده‌ها به بمباران پارلمان و تصرف یک پل در راستای رسیدن به قدرت در این کشور پرداختند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه در نشست جی۲۰ در چین درباره این مسئله با «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا  گفت‌و‌گو کرده است.

یک مقام آمریکایی در این رابطه گفت که اوباما در پاسخ به درخواست اردوغان،‌ آن را فاقد وجهه قانونی و سیاسی دانسته است.

این رسانه ترک اعلام کرد که وزارت دادگستری ترکیه خواستار بازداشت گولن به اتهام «‌دستور و رهبری کودتا»‌ شده است.

گولن که از سال ۱۹۹۹ تا کنون در تبعید خود خواسته در ایالت پنسیلوانیا در آمریکا به سر می‌برد، تا کنون هرگونه اتهامی مبنی بر دست داشتن در این کودتا را رد کرده است.

ترکیه در پی این کودتا حدود ۱۰۰ هزار سرباز،‌ پلیس و کارکنان خدمات رفاهی و قضایی در این کشور را تعلیق یا از کار برکنار کرده است. حداقل ۴۰ هزار نفر نیز در این زمینه بازداشت شده‌اند.

اردوغان اعلام کرده است که واشنگتن «دلیلی» برای نگهداری از گولن،‌ که پیش از این متحد وی بوده است،‌ ندارد.

مقام‌های ترکیه بر این باورند که گولن شبکه‌ای از حامیان و طرفداران در جریان دهه‌ها درون نیروهای مسلح تشکیل داده است تا از این طریق بتواند قدرت را در ترکیه به دست بگیرد.

 

 

 

 

کد خبر : ۴۱۰۳۹۷