خبرگزاری کار ایران

کره شمالی می‌تواند تا پایان سال ۲۰ بمب اتمی تولید کند

کره‌شمالی با افزایش و تسریع فرآیند‌های غنی‌سازی اورانیوم، می‌تواند تا پایان سال جاری میلادی ۲۰ بمب اتمی تولید کند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز،‌ کره‌شمالی مواد اولیه لازم برای تولید ۲۰ بمب اتمی تا پایان سال جاری میلادی را از طریق افزایش غنی‌سازی اورانیوم در مراکز هسته‌ای خود و استفاده از ذخایر حال حاضر پلوتونیوم دارد.

بر اساس گزارش سازمان‌های ناظر بر اسلحه، این کشور در یک دهه تحریم‌های سازمان ملل موفق به توسعه فرآیند تولید غنی‌سازی اورانیوم شده که این موضوع آن‌ها را در حوزه برنامه‌های اتمی خودکفا کرده است. چنین قابلیتی معادل تولید شش بمب اتمی در سال خواهد بود.

البته در این گزارش آمده است که توانمندی‌های حقیقی این کشور در تولید بمب اتم هنوز به طور کامل مشخص نیست. اما پس از آنکه پیونگ‌یانگ در هفته گذشته یک آزمایش اتمی بزرگ به انجام رسانده و برای آزمایش بعدی آماده می‌شود،‌ به نظر نمی‌رسد که از منظر مواد اولیه دچار هیچگونه کمبودی شده باشد.

کره‌شمالی از منابع غنی اورانیوم برخوردار بوده و مخفیانه در حال غنی‌سازی این منابع در جهت تولید سلاح‌های اتمی است.

«سیگفراید هکر» یکی از متخصصان این مرکز ارزیابی توانایی‌های اسلحه در همین راستا گفت: «به نظر می‌رسد که پروژه تولید سلاح‌های اتمی به طور قابل توجهی گسترش یافته و ممکن است منبع تولید ۱۵۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌سازی در سال باشد.»

وی همچنین افزود:«‌این میزان اورانیوم غنی‌ شده برای تولید شش بمب اتمی در سال کفایت می‌کند. و با توجه به ذخایر پلوتونیوم،‌این کشور خواهد توانست تا پایان سال ۲۰۱۶ حدود ۲۰ بمب اتمی تولید کند.»

کد خبر : ۴۱۰۵۹۵