خبرگزاری کار ایران

چین با تحریم های غیر سازنده مخالف است

وزیر امور خارجه چین مخالفت کشورش با تحریم های ناکارآمد و غیر سازنده علیه کره شمالی را اعلام کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین به همتای ژاپنی خود گفت که چین با تحریم های یک جانبه‌ای که «کمکی به وضعیت کنونی نمی‌کند» مخالف است اما با همکاری سازمان ملل به دنبال پاسخی برای اقدام اخیر کره شمالی در آزمایش اتمی خواهد بود.

چین در رابطه با آزمایش اتمی از سوی کره شمالی ابراز خشم و نگرانی کرده است اما تاکنون در مورد حمایت از تحریم‌های بیشتر اظهار نظری نکرده است.

مقام های چینی گفته‌اند که تحریم‌ها پاسخ نهایی نبوده و خواستار ادامه گفت‌وگوها شده‌اند.

وانگ به «فومیو کیشیدا»، وزیر امور خارجه ژاپن گفت که کشورش با آزمایش‌های اتمی مخالف بوده و آماده همکاری با دیگر اعضا دائم شورای امنیت برای دستیابی به پاسخ مناسب به تغییرات جدید در وضعیت این شبه جزیره است.

وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد:«با توجه به این که همه طرف‌ها در حال تمرکز بر مجاری قانونی شورای امنیت برای وارد آوردن فشار به کره شمالی هستند، چین اعلام می کند که با تحریم های یکجانبه ای که کمکی به وضع موجود روابط نمی‌کند مخالف است.»

«سونگ کیم»، نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی که روز یکشنبه با مقام‌های ژاپنی دیدار می‌کرد گفت که آمریکا ممکن است به طور یکجانبه تحریم‌هایی علیه کره شمالی وضع کند. این اظهارات تکرار سخنانی است که روز جمعه «باراک اوباما»، رئیس جمهوری این کشور ایراد کرده بود.

کیشیدا نیز گفت که آزمایش اتمی کره شمالی نابخشودنی بوده و تهدیدی مستقیم و بزرگ علیه امنیت ژاپن محسوب می شود. وی از چین خواست تا پاسخ سازنده ای به عنوان عضو دائم شورای امنیت به این آزمایش ها بدهد.

چین مهمترین حامی دیپلماتیک کره شمالی محسوب می شود که البته آزمایش های اتمی این کشور تا کنون نگرانی های چین را نیز برانگیخته است.

کد خبر : ۴۱۱۰۱۹