خبرگزاری کار ایران

انتخاب نخستین زن به رهبری حزب عمده مخالف ژاپن

برای نخستین بار یک زن به رهبری حزب دموکراتیک ژاپن انتخاب شد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، حزب عمده مخالف دموکراتیک ژاپن امروز - پنجشنبه - یک وزیر سابق را به عنوان اولین رهبر زن خود انتخاب کرد.

«رنو» 48 ساله که تنها با این نام شناخته می‌شود امیدوار است که وجهه این حزب را ترمیم کند. این حزب در سه سالی که در قدرت بوده است تغییرات سیاسی و دیپلماسی، درگیری‌های درون حزبی و تعهداتی که عمل نشده را با خود به همراه داشته است. این موضوع منجر به قدرت گرفتن «شینزو آبه»، نخست وزیر جدید این کشور از حزب لیبرال دموکرات در سال 2012 شد.

این رهبر جدید حزب دموکراتیک ژاپن، از یک مادر ژاپنی و پدر تایوانی متولد شده است و تا پیش از این نیز مجری تلویزیونی بوده و صاحب دو فرزند است. تابعیت دوگانه این فرد از سوی نهادهای انتخاباتی مورد مناقشه قرار گرفته بود که البته این مناقشه‌ها در نهایت مانع به قدرت رسیدن اولین بانوی رهبر این حزب نشد.

وی در این رابطه در سخنرانی خود از عموم مردم به واسطه عدم شفافیت در زمینه تابعیت خود عذرخواهی کرده است.

وی از معدود زنانی است که موفق شده تا در سیستم مردسالار قدرت سیاسی در ژاپن به قدرت برسد.

وی امروز - پنجشنبه - در سخنان خود پذیرفت که در مقابل حزب لیبرال دموکرات نبرد سختی پیش رو دارد چراکه این حزب در حال حاضر اکثریت هردو پارلمان این کشور را به دست دارد.

وی در این رابطه گفت:«از هم اینک ما با یک حزب حاکم بزرگ روبرو هستیم.من تمایل دارم تا از همه برای ملحق شدن به حزبی که به جای انتقاد، راه حل ارائه می دهد، دعوت کنم. روزی شاید ما تبدیل به انتخاب ژاپن شویم.»

وی تاکنون با انتقاد از سیاست های اقتصادی «شینزو آبه»، نخست وزیر ژاپن گفت که این سیاست‌ها با شکست روبرو شده و دولت به رهبری حزب دموکرات نخواهد توانست تا سیاست های خارجی ژاپن را از محوریت رابطه با آمریکا تغییر دهد.

کد خبر : ۴۱۱۰۵۷